Enhancing customer relationship management : a case company in the aviation and defense industry
Salmela, Antti (2021)
Salmela, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410782
Tiivistelmä
Markkinan konsolidoituminen ja yhä vaativammat asiakastarpeet tuovat kasvavaa painetta systemaattiselle asiakashallinnan osaamiselle nykypäivän yrityksissä. Uusasiakashankinnan ohella etenkin olemassa olevien kannattavien asiakkuuksien säilyttäminen ja kehittäminen luovat pohjan liiketoiminnan kasvulle ja menestykselle. Avainasiakkuuksien hallinta on laajalti tunnettu tapa hallinnoida yrityksen niitä asiakkuuksia, jotka ovat yritykselle kriittisiä sen olemassaolon ja kasvun kannalta.
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia kohdeyrityksen asiakassuhteiden johtamista ja hallintaa. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittavana tapauksena oli kohdeyrityksen asiakkuudenhallinnan järjestelmä. Työn tarkoituksena oli tuottaa kohdeyritykselle kehittämisehdotus asiakassuhteiden systemaattiseen hallintaan ja johtamiseen käyttäen lähtökohtana nykytila-analyysia sekä avainasiakkuuksien hallinnan teoreettista viitekehystä. Tutkimuksen lähdeaineistona käytettiin yrityksen sisäistä dokumentaatiota, sekä asiakasrajapinnassa toimivien henkilöiden teemahaastatteluja. Lähdeaineiston laadullisen analyysin pohjalta muodostettiin kuva yrityksen asiakkuudenhallinnan nykytilasta. Tärkeimpinä löydöksinä todettiin yrityksellä olevan hyvin organisoitunut asiakkuuden hallinta sekä prosessit, joissa pääasiallinen tekeminen keskittyy myyntivaiheeseen ja sitä seuraavan toimitusvaiheen tehokkaaseen, täsmälliseen ja oikea-aikaiseen toteuttamiseen.
Teoreettisen viitekehyksen ja nykytila-analyysin pohjalta muodostettu kehittämisehdotus tuotti lähtökohdat tärkeimpien asiakkaiden valintaan, sekä niiden suunnitelmalliseen kehittämiseen pitkällä tähtäimellä. Lisäksi todettiin, että asiakkuudenhallinnan prosessin sisäiset palvelun toimitukseen keskittyvät tehtävät tulisi uudelleenallokoida, jotta asiakkuustiimien keskittyminen asiakassuhteen kehittämiseen mahdollistuu. Uudelleenorganisoituminen avainasiakkuustoiminnan mahdollistamiseksi olisi siten luonteva aihe jatkotutkimukselle.
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia kohdeyrityksen asiakassuhteiden johtamista ja hallintaa. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkittavana tapauksena oli kohdeyrityksen asiakkuudenhallinnan järjestelmä. Työn tarkoituksena oli tuottaa kohdeyritykselle kehittämisehdotus asiakassuhteiden systemaattiseen hallintaan ja johtamiseen käyttäen lähtökohtana nykytila-analyysia sekä avainasiakkuuksien hallinnan teoreettista viitekehystä. Tutkimuksen lähdeaineistona käytettiin yrityksen sisäistä dokumentaatiota, sekä asiakasrajapinnassa toimivien henkilöiden teemahaastatteluja. Lähdeaineiston laadullisen analyysin pohjalta muodostettiin kuva yrityksen asiakkuudenhallinnan nykytilasta. Tärkeimpinä löydöksinä todettiin yrityksellä olevan hyvin organisoitunut asiakkuuden hallinta sekä prosessit, joissa pääasiallinen tekeminen keskittyy myyntivaiheeseen ja sitä seuraavan toimitusvaiheen tehokkaaseen, täsmälliseen ja oikea-aikaiseen toteuttamiseen.
Teoreettisen viitekehyksen ja nykytila-analyysin pohjalta muodostettu kehittämisehdotus tuotti lähtökohdat tärkeimpien asiakkaiden valintaan, sekä niiden suunnitelmalliseen kehittämiseen pitkällä tähtäimellä. Lisäksi todettiin, että asiakkuudenhallinnan prosessin sisäiset palvelun toimitukseen keskittyvät tehtävät tulisi uudelleenallokoida, jotta asiakkuustiimien keskittyminen asiakassuhteen kehittämiseen mahdollistuu. Uudelleenorganisoituminen avainasiakkuustoiminnan mahdollistamiseksi olisi siten luonteva aihe jatkotutkimukselle.