Asiakaskannattavuuden kehittäminen
Juva, Jonna (2021)
Juva, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410814
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tarkasteltavana suomalaisen palkanlaskennan ja HR-palveluiden asiantuntijayritys Silta Oy:n erään yksikön sekä erään asiakkaan tunnusluvut ja tuloslaskelmat. Tätä erästä yksikköä kutsuttiin tässä opinnäytetyössä yksiköksi Y ja erästä asiakasta nimellä Asiakas X. Tarkoituksena oli laskea yksikön Y ja Asiakas X:n kannattavuuden tunnusluvut ja tarkastella niitä sekä tuloslaskelman eriä, ja vertailla niitä toisiinsa. Kannattavuus riippuu tuotoista ja kustannuksista eli kun tuotot ovat kustannuksia suuremmat, toiminta on kannattavaa. Tavoitteena oli näiden toimenpiteiden avulla löytää kehitysideoita ja -kohtia, joilla voidaan parantaa Silta Oy:n asiakaskannattavuutta Asiakas X:n osalta. Asiakaskannattavuus tarkoittaa asiakkaan tuomien tuottojen ja aiheuttamien kustannusten välistä erotusta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehitysideoita ja -ehdotuksia Asiakas X:n asiakaskannattavuuden parantamiseksi. Ensimmäinen kehitysidea oli manuaalisen työn vähentäminen tai poistaminen, jonka ansiosta tuottavuus kehittyisi sekä virheen mahdollisuudet pienenisivät merkittävästi. Toinen merkittävä kehitysehdotus oli kustannuspaikan sisäisten vyörytysten suuren määrän pienentäminen kehittämällä järjestelmien ongelmakohtia, minkä ansiosta kustannuksia saataisiin karsittua myös muista tuloslaskelman eristä, kuten henkilöstökustannuksista. Samalla myös asiakastyytyväisyys paranisi.
Johtopäätöksenä tästä opinnäytetyöstä on, että Asiakas X:n asiakaskannattavuus on ollut aiemmin negatiivinen, mutta se on noussut positiiviseksi. Se ei kuitenkaan ole kovin hyvällä tasolla. Asiakas X:n osalta kokonaistulosprosentti oli vuonna 2020 5,92 %, joka on noin puolet huonompi kuin yksikön Y kokonaistulosprosentti 10,34 %. Jatkokehitysehdotuksena tässä työssä oli tuloslaskelmien erien rakenteiden tarkempi tutkiminen, jotta voidaan nähdä paremmin, millaisista asioista kustannukset todellisuudessa koostuvat ja onko siellä kenties joitakin yllättävän merkittäviä kustannuseriä, joista olisi hyvin mahdollista karsia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehitysideoita ja -ehdotuksia Asiakas X:n asiakaskannattavuuden parantamiseksi. Ensimmäinen kehitysidea oli manuaalisen työn vähentäminen tai poistaminen, jonka ansiosta tuottavuus kehittyisi sekä virheen mahdollisuudet pienenisivät merkittävästi. Toinen merkittävä kehitysehdotus oli kustannuspaikan sisäisten vyörytysten suuren määrän pienentäminen kehittämällä järjestelmien ongelmakohtia, minkä ansiosta kustannuksia saataisiin karsittua myös muista tuloslaskelman eristä, kuten henkilöstökustannuksista. Samalla myös asiakastyytyväisyys paranisi.
Johtopäätöksenä tästä opinnäytetyöstä on, että Asiakas X:n asiakaskannattavuus on ollut aiemmin negatiivinen, mutta se on noussut positiiviseksi. Se ei kuitenkaan ole kovin hyvällä tasolla. Asiakas X:n osalta kokonaistulosprosentti oli vuonna 2020 5,92 %, joka on noin puolet huonompi kuin yksikön Y kokonaistulosprosentti 10,34 %. Jatkokehitysehdotuksena tässä työssä oli tuloslaskelmien erien rakenteiden tarkempi tutkiminen, jotta voidaan nähdä paremmin, millaisista asioista kustannukset todellisuudessa koostuvat ja onko siellä kenties joitakin yllättävän merkittäviä kustannuseriä, joista olisi hyvin mahdollista karsia.