Halkiovauvan ruokinnan tukeminen hoitotyön keinoin : Verkkoluento hoitotyön opiskelijoille
Harjula, Heini; Nikander, Laura (2021)
Harjula, Heini
Nikander, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410707
Tiivistelmä
Suomessa syntyy noin 140 huuli- tai suulakihalkiovauvaa vuosittain. Huuli- ja suulakihalkiot ovat yksi yleisimmistä rakenteellisista epämuodostumista. Halkion vuoksi vauvalla saattaa esiintyä erityistarpeita erityisesti ruokinnan toteutuksessa. Yksilöllisten ruokintatekniikoiden löytämisen lisäksi vanhemmat tarvitsevat myös emotionaalista ja sosiaalista tukea vauvan poikkeavan ulkonäön vuoksi. Tällöin myös perheen ohjauksen merkitys korostuu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä halkiovauvan ruokinnan toteutuksessa tulee huomioida sekä millaisia haasteita se voi sisältää. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa on kerrottu tietoa huuli- ja suulakihalkioista, halkiovauvojen ruokinnasta ja sen haasteista sekä eri ruokintatekniikoista. Lisäksi teoreettisessa osuudessa on huomioitu perhekeskeisyys, varhainen vuorovaikutus sekä halkiovauvan perheen ohjaus. Teoreettinen osuus rakentaa pohjan hoitotyön opiskelijoille suunnattuun verkkoluentoon, jonka on tarkoitus tulla osaksi lasten ja nuorten hoitotyön opintoja. Luennon tavoite on lisätä asiantuntijuutta halkiovauvojen hoitotyössä.
Aihe valikoitui toisen tekijän omakohtaisen kokemuksen innottamana, mutta aihe oli molemmille tekijöille mieluinen ja kiinnostava tehdä. Työ tehtiin yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä halkiovauvan ruokinnan toteutuksessa tulee huomioida sekä millaisia haasteita se voi sisältää. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa on kerrottu tietoa huuli- ja suulakihalkioista, halkiovauvojen ruokinnasta ja sen haasteista sekä eri ruokintatekniikoista. Lisäksi teoreettisessa osuudessa on huomioitu perhekeskeisyys, varhainen vuorovaikutus sekä halkiovauvan perheen ohjaus. Teoreettinen osuus rakentaa pohjan hoitotyön opiskelijoille suunnattuun verkkoluentoon, jonka on tarkoitus tulla osaksi lasten ja nuorten hoitotyön opintoja. Luennon tavoite on lisätä asiantuntijuutta halkiovauvojen hoitotyössä.
Aihe valikoitui toisen tekijän omakohtaisen kokemuksen innottamana, mutta aihe oli molemmille tekijöille mieluinen ja kiinnostava tehdä. Työ tehtiin yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa.