Koulutuksen mallimaa – suomalaisen korkeakoulutuksen vetovoimatekijät kansainvälisten opiskelijoiden silmin
Koskinen, Jonna (2021)
Koskinen, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410887
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan suomalaisissa korkeakouluissa opiskelleiden kansainvälisten opiskelijoiden mielikuvia Suomesta, heidän kokemiaan vetovoimatekijöitä Suomea kohtaan sekä heidän odotuksiaan ja kokemuksiaan Suomessa elämisestä ja opiskelusta. Työn tavoitteena oli lisätä teoreettista ymmärrystä kv-opiskelijoiden Suomi-mielikuvista, koetuista vetovoimatekijöistä ja kokemuksista. Tutkimuksessa kiinnostaa, ovatko nämä linjassa Suomen virallisen maakuva- ja osaajahoukuttelutyön kanssa, ja nouseeko tutkimuksessa esille uutta opiskelijahoukuttelussa hyödynnettävää tietoa.
Aihe on ajankohtainen laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Työelämä on murroksessa ja tulevaisuudessa tarve yhä korkeammin koulutetulle työvoimalle kasvaa. Suomen nykyinen väestönkehitys ei tule täyttämään tulevaisuuden työelämän tarpeita, vaan vajetta on paikattava työ- ja opiskeluperäisellä maahanmuutolla. Osaajahoukuttelussa korostuu nimenomaan kansainvälisen korkeasti koulutetun työvoiman ja heidän mukanaan tuomansa osaamisen houkuttelu suomalaisille työmarkkinoille.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Opetushallitus, joka on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla toimiva kehittämisvirasto. Opetushallituksen alaisuudessa toimii opiskelijahoukutteluun kiinteästi kuuluvia toimintoja, kuten Study in Finland ja Education Finland.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään Suomen maakuvatyöhön osaaja- ja opiskelijahoukuttelun sekä kansainvälisyyden edistämisen näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan kansainvälisiä opiskelijoita Suomessa sekä jo tehtyjä tutkimuksia heidän mielikuvistaan ja vetovoimatekijöistään Suomea kohtaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu. Kohdejoukkona oli Suomessa korkeakouluopintoja suorittaneet kv-opiskelijat. Tutkimus toteutettiin kevään 2021 aikana.
Tutkimustulokset osoittavat, että kv-opiskelijoilla on useita motivaatiotekijöitä tulla Suomeen opiskelemaan. Opiskelijoiden mielikuvat Suomesta ovat pääasiassa maakuvatyön mukaisia. Tuloksissa korostuu luonnon, koulutusjärjestelmän ja turvallisuuden viehätys opiskelijoiden keskuudessa. Haastateltavat opiskelijat ovat pääasiassa hyvin tyytyväisiä kokemuksiinsa ja kokevat Suomen mielikuviensa mukaiseksi sekä ennakko-odotuksiensa toteutuneen.
Aihe on ajankohtainen laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Työelämä on murroksessa ja tulevaisuudessa tarve yhä korkeammin koulutetulle työvoimalle kasvaa. Suomen nykyinen väestönkehitys ei tule täyttämään tulevaisuuden työelämän tarpeita, vaan vajetta on paikattava työ- ja opiskeluperäisellä maahanmuutolla. Osaajahoukuttelussa korostuu nimenomaan kansainvälisen korkeasti koulutetun työvoiman ja heidän mukanaan tuomansa osaamisen houkuttelu suomalaisille työmarkkinoille.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Opetushallitus, joka on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla toimiva kehittämisvirasto. Opetushallituksen alaisuudessa toimii opiskelijahoukutteluun kiinteästi kuuluvia toimintoja, kuten Study in Finland ja Education Finland.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään Suomen maakuvatyöhön osaaja- ja opiskelijahoukuttelun sekä kansainvälisyyden edistämisen näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan kansainvälisiä opiskelijoita Suomessa sekä jo tehtyjä tutkimuksia heidän mielikuvistaan ja vetovoimatekijöistään Suomea kohtaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu. Kohdejoukkona oli Suomessa korkeakouluopintoja suorittaneet kv-opiskelijat. Tutkimus toteutettiin kevään 2021 aikana.
Tutkimustulokset osoittavat, että kv-opiskelijoilla on useita motivaatiotekijöitä tulla Suomeen opiskelemaan. Opiskelijoiden mielikuvat Suomesta ovat pääasiassa maakuvatyön mukaisia. Tuloksissa korostuu luonnon, koulutusjärjestelmän ja turvallisuuden viehätys opiskelijoiden keskuudessa. Haastateltavat opiskelijat ovat pääasiassa hyvin tyytyväisiä kokemuksiinsa ja kokevat Suomen mielikuviensa mukaiseksi sekä ennakko-odotuksiensa toteutuneen.