Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

B2B-asiakkuuksien hallinta SaaS- palveluntarjoajan näkökulmasta

Niemi, Miikka (2021)

 
Avaa tiedosto
Niemi_Miikka.pdf (611.1Kt)
Lataukset: 


Niemi, Miikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410899
Tiivistelmä
Yritysmaailman digitalisaation viimeisimpien trendien myötä SaaS- palvelut (Software-as-a-Service) ovat kasvavassa suosiossa ja palveluntarjoajien välinen kilpailu tiukentuu jatkuvasti. SaaS- palveluliiketoiminta perustuu ohjelmistopalvelun tarjoamiseen jatkuvana tilauksena, joka edellyttää palveluntarjoajilta erityistä fokusointia saatujen asiakkaiden ylläpitämiseksi pitkällä aikavälillä.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia oikeaoppisia asiakkuuksien hallinnan toimintamalleja SaaS- palveluntarjoajan näkökulmasta, soveltaen juuri tälle alalle keskeisiä, uniikkeja liiketoiminnallisia ominaisuuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ohjeistusta siitä, kuinka alkuvaiheillaan olevan palveluntarjoajan tulisi rakentaa laadukkaita asiakkuuksien hallinnan prosesseja omassa toiminnassaan. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi suomalainen mediateknologiayhtiö Media Tailor.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin asiakkuuksien hallinnan keskeisiä periaatteita, toimintamalleja sekä arviointia ja seuraamista soveltuen nykyajan asiakaslähtöisiin standardeihin. Lähteiden valinnassa painotettiin ajankohtaisuutta sekä soveltuvuutta SaaS- palveluliiketoimintaan.

Opinnäytetyössä suoritettiin laadullinen tutkimus haastattelemalla eri SaaS- organisaatioiden asiakkuuksien hallinnan parissa toimivia asiantuntijoita. Haastatteluissa selvitettiin kokeneiden alan toimijoiden puolesta tehokkaaksi todettuja toimintamalleja, joita voitaisiin soveltaa yhdessä teoreettisen viitekehyksen kanssa käytäntöön toimeksiantajan palvelun kohdalla.

Tutkimuksen perusteella kävi ilmi, että SaaS- palvelun asiakkuuksien hallinnassa keskeisimpiä tekijöitä ovat laadukkaat asiakkaan perehdytys- ja tukiprosessit, resurssien priorisointi sekä oikein määritetyt mittarit seurantaa ja arviointia varten. Asiakaslähtöisellä ja aktiivisella viestinnällä voidaan vaikuttaa merkittävästi asiakassuhteen laatuun, minkä takia asiakkuuksien hallinnan henkilöstöresursseihin tulee panostaa etenkin asiakaskannan kasvaessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste