Koronaviruspandemian vaikutus Suomen matkailualan yrittäjien työhyvinvointiin ja jaksamiseen
Vainio, Ira (2021)
Vainio, Ira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on koronaviruspandemian vaikutukset Suomen matkailualan yrittäjien työhyvinvointiin ja jaksamiseen. COVID-19 levitessä maailmalla maat ovat asettaneet rajoituksia ja suosituksia muun muassa matkustamiseen ja kokoontumisiin liittyen. Näiden rajoitusten ja suositusten myötä matkailuala on kokenut lähes täydellisen pysähdyksen. Työn tavoitteena oli selvittää, miten koronaviruspandemia vaikuttanut Suomen matkailualan yrittäjien työhyvinvointiin ja jaksamiseen. Tutkimuksen kohderyhmä rajattiin Suomen matkailualan mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten yrittäjiin.
Työn toimeksiantajana toimi Suomen matkailualan liitto ry (SMAL), joka toimii Suomessa matkatoimistoliikkeiden sekä muiden matkailualan toimijoiden liittona. SMAL:n tarkoituksena on edistää matkatoimisto- ja matkailualan kehitystä Suomessa, ajaa jäsentensä yhteisiä etuja, valvoa niiden oikeuksia ja toimia hyvien liiketapojen ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään kokonaisvaltaista työhyvinvointia sekä yrittäjän näkemystä työhyvinvoinnista. Jaksamista työssä käsitellään stressin ja työuupumuksen kautta. Stressin ja työuupumuksen käsitteiden vastakohtana työssä käsitellään myös työn imun kokemusta. Työn imulla tarkoitetaan työhön liittyvää myönteistä tunnetilaa ja motivaatiota omaa työtä kohtaan. Koronaviruspandemia maailmalla ja Suomessa sekä sen vaikutukset matkailualaan ovat myös osa työn viitekehystä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta mahdollisimman laajan otoksen saavuttamiseksi. Kysely luotiin käyttäen Webropol-kyselytyökalua ja se oli avoinna 12.4.2021-20.4.2021 eli yhdeksän päivää. Kyselyn Internet-linkki jaettiin SMAL:n jäsenistölle sähköpostitse sekä heidän sosiaalisen median kanavilla. Kyselyyn vastasi 31 henkilöä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että koronaviruspandemia on vaikuttanut kyselyyn vastanneiden Suomen matkailualan yrittäjien työhyvinvointiin ja jaksamiseen pääosin heikentävästi. Vastausten perusteella psyykkinen sekä sosiaalinen työhyvinvointi ovat heikentyneet koronaviruspandemian aikana, mutta fyysisen työhyvinvoinnin tila on pysynyt ennallaan. Työn imun kokemus on koronaviruspandemian aikana laskenut vastaajien keskuudessa. Tulosten perusteella stressin tuntemus on vastaajien keskuudessa pahentunut ja työuupumukseen liitettävät oireet ovat lisääntyneet.
Työn toimeksiantajana toimi Suomen matkailualan liitto ry (SMAL), joka toimii Suomessa matkatoimistoliikkeiden sekä muiden matkailualan toimijoiden liittona. SMAL:n tarkoituksena on edistää matkatoimisto- ja matkailualan kehitystä Suomessa, ajaa jäsentensä yhteisiä etuja, valvoa niiden oikeuksia ja toimia hyvien liiketapojen ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään kokonaisvaltaista työhyvinvointia sekä yrittäjän näkemystä työhyvinvoinnista. Jaksamista työssä käsitellään stressin ja työuupumuksen kautta. Stressin ja työuupumuksen käsitteiden vastakohtana työssä käsitellään myös työn imun kokemusta. Työn imulla tarkoitetaan työhön liittyvää myönteistä tunnetilaa ja motivaatiota omaa työtä kohtaan. Koronaviruspandemia maailmalla ja Suomessa sekä sen vaikutukset matkailualaan ovat myös osa työn viitekehystä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta mahdollisimman laajan otoksen saavuttamiseksi. Kysely luotiin käyttäen Webropol-kyselytyökalua ja se oli avoinna 12.4.2021-20.4.2021 eli yhdeksän päivää. Kyselyn Internet-linkki jaettiin SMAL:n jäsenistölle sähköpostitse sekä heidän sosiaalisen median kanavilla. Kyselyyn vastasi 31 henkilöä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että koronaviruspandemia on vaikuttanut kyselyyn vastanneiden Suomen matkailualan yrittäjien työhyvinvointiin ja jaksamiseen pääosin heikentävästi. Vastausten perusteella psyykkinen sekä sosiaalinen työhyvinvointi ovat heikentyneet koronaviruspandemian aikana, mutta fyysisen työhyvinvoinnin tila on pysynyt ennallaan. Työn imun kokemus on koronaviruspandemian aikana laskenut vastaajien keskuudessa. Tulosten perusteella stressin tuntemus on vastaajien keskuudessa pahentunut ja työuupumukseen liitettävät oireet ovat lisääntyneet.