Ikaalisten varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä lapsiryhmässä työskentelevän varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta
Kianen, Hanna (2021)
Kianen, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410846
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Ikaalisten varhaiskasvatuksessa työskentelevien työntekijöiden näkemyksiä päiväkodin lapsiryhmässä työskentelevän varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta. Tutkimus toteutettiin Ikaalisten varhaiskasvatuksen henkilöstölle toteutetun kyselyn avulla. Kyselyn tuloksia voidaan hyödyntää Ikaalisten varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvaa määrittelevässä hankkeessa. Työn toimeksiantaja oli Ikaalisten varhaiskasvatus. Työ oli tutkimuksellinen opinnäytetyö. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemoittelua.
Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenne muuttuu uuden varhaiskasvatuslain (540/2018) myötä. Vuoteen 2030 mennessä päiväkodeissa työskentelee tiiminä varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen sosionomeja ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajia.
Tutkimuksen mukaan Ikaalisten varhaiskasvatuksen työntekijät näkevät päiväkodin lapsiryhmässä työskentelevän varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan muodostuvan lasten hoito-, kasvatus- ja opetustehtävistä, moniammatillisesta yhteistyöstä, perheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä sekä varhaiskasvatussuunnitelmista. Ammatillisena osaamisena nähtiin vanhemmuuden tukeminen ja yhteistyö perheiden kanssa, toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen, moniammatillinen työ sekä ryhmän sosioemotionaalisten taitojen tukeminen.
Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenne muuttuu uuden varhaiskasvatuslain (540/2018) myötä. Vuoteen 2030 mennessä päiväkodeissa työskentelee tiiminä varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen sosionomeja ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajia.
Tutkimuksen mukaan Ikaalisten varhaiskasvatuksen työntekijät näkevät päiväkodin lapsiryhmässä työskentelevän varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan muodostuvan lasten hoito-, kasvatus- ja opetustehtävistä, moniammatillisesta yhteistyöstä, perheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä sekä varhaiskasvatussuunnitelmista. Ammatillisena osaamisena nähtiin vanhemmuuden tukeminen ja yhteistyö perheiden kanssa, toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen, moniammatillinen työ sekä ryhmän sosioemotionaalisten taitojen tukeminen.