Kriisiviestintä työssäjaksamisen tukena koronakriisin aikana
Lainio, Susanna; Lavola, Nora (2021)
Lainio, Susanna
Lavola, Nora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410878
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Hyvinkään sairaalan päivystyspoliklinikan hoitohenkilökunnan koronakriisin aikaista työssäjaksamista sekä kokemuksia kriisiviestinnästä työssäjaksamisen tukena. Työssä kartoitettiin myös hoitohenkilökunnan kehitysehdotuksia kriisiviestintään. Koronakriisi on ollut uudenlainen haaste jo ennestään kuormittuneelle terveydenhuoltojärjestelmälle ja hoitohenkilökunnan työssäjaksamiselle. Saatuja tuloksia voidaan jatkossa soveltaa muihin vastaaviin sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöihin kriisiviestintää kehitettäessä.
Kriisin aikana viestinnän merkitys kasvaa ja kohtaaminen on entistä tärkeämpää. Onnistunut kriisiviestintä vahvistaa organisaation toimintakykyä. Kriisiviestinnällä voidaan vaikuttaa henkilökunnan työssäjaksamiseen.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Kohderyhmänä oli Hyvinkään sairaalan päivystyspoliklinikan hoitohenkilökunta. Vastausprosentiksi saatiin 52 %. Aineistoa analysoitiin suoria jakaumia tarkastelemalla sekä ristiintaulukoimalla. Tutkimuksen mukaan koronakriisin aikana koetaan paljon psyykkisiä kuormitustekijöitä. Ilmapiiri koetaan hoitohenkilökunnan keskuudessa työssäjaksamista edistäväksi. Laadukkaan kriisiviestinnän ominaisuudet eivät ole toteutuneet ja kriisiviestintä ei ole tukenut työssäjaksamista. Kriisiviestinnässä tulisi panostaa sen vuorovaikutuksellisuuteen ja kohtaamiseen. Viestinnän tulisi olla selkeää ja ajankohtaisen ja kohdennetun tiedon paremmin saavutettavaa.
Avainsanat Koronakriisi, kriisiviestintä, työssäjaksaminen, päivystyspoliklinikka
Sivut 56 sivua ja liitteitä 9 sivua
Kriisin aikana viestinnän merkitys kasvaa ja kohtaaminen on entistä tärkeämpää. Onnistunut kriisiviestintä vahvistaa organisaation toimintakykyä. Kriisiviestinnällä voidaan vaikuttaa henkilökunnan työssäjaksamiseen.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Kohderyhmänä oli Hyvinkään sairaalan päivystyspoliklinikan hoitohenkilökunta. Vastausprosentiksi saatiin 52 %. Aineistoa analysoitiin suoria jakaumia tarkastelemalla sekä ristiintaulukoimalla. Tutkimuksen mukaan koronakriisin aikana koetaan paljon psyykkisiä kuormitustekijöitä. Ilmapiiri koetaan hoitohenkilökunnan keskuudessa työssäjaksamista edistäväksi. Laadukkaan kriisiviestinnän ominaisuudet eivät ole toteutuneet ja kriisiviestintä ei ole tukenut työssäjaksamista. Kriisiviestinnässä tulisi panostaa sen vuorovaikutuksellisuuteen ja kohtaamiseen. Viestinnän tulisi olla selkeää ja ajankohtaisen ja kohdennetun tiedon paremmin saavutettavaa.
Avainsanat Koronakriisi, kriisiviestintä, työssäjaksaminen, päivystyspoliklinikka
Sivut 56 sivua ja liitteitä 9 sivua