Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Gemenskapsledning : Värdet av en gemenskapsledare på Instagram

Raunisto, Ronja (2021)

Avaa tiedosto
RONJA_EXAMENSARBETE.pdf (14.42Mt)
Lataukset: 


Raunisto, Ronja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410813
Tiivistelmä
Sociala medier håller idag i sig de viktigaste kanalerna för både privatpersoner och företag att uttrycka sig och kommunicera sinsemellan på ett helt nytt sätt. Genom att underhålla en profil för ett varumärke på sociala medier har företag möjlighet att skapa en digital gemenskap bestående av kunder, anställda, samarbetspartners och sådana som annars bara har ett intresse för varumärket genom olika typer av interaktioner online. En gemenskap bör vårdas och tas hand om konsekvent. Här träder behovet av en gemenskapsledare in. Gemenskapsledning handlar om att utveckla sociala medierna med ett kundfokuserat grepp och fokusen ligger på att lyckas få antalet följare att växa med jämn takt. En stark och hälsosam gemenskap leder till lojala kunder, nya affärsmöjligheter, bredare nätverk, samt väldigt värdefullt informationsflöde i tanke på produktutveckling. Forskningsfrågan för detta arbete var därför: Vilket värde frambringar en gemenskapsledare på Instagram till ett varumärke? Med värde syftas på det icke-direkta ekonomiska värde man får genom gemenskapsledning, det vill säga hur man genom gemenskapsledning kan förstärka varumärkesbilden och kundrelationerna. Dock går dessa ofta hand i hand då goda kundrelationer och varumärkesförstärkning ofta leder till ekonomisk vinst. Som metod för arbetet fungerar litteraturstudier varvat med egna erfarenheter av arbetet som gemenskapsledare, analysering av olika undersökningar som behandlar sociala medier och analysering av olika framgångsberättelser där företag/varumärken har tack vare fungerande och skicklig gemenskapsledning vunnit trogna kunder och förstärkt varumärkesbilden. Arbetet är avgränsat till att fokusera på gemenskapsledning på Instagram och på att analysera värdet som ett varumärke får genom att investera på en gemenskapsledare som tar hand om varumärkets digitala närvaro. Genom att ha någon som representerar varumärket på Instagram och som sköter interaktionen med kunderna har man möjligheten att förstärka sin kundlojalitet på ett helt nytt sätt.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste