Marknadsföringen av ett varumärke inom den finska mode industrin, fallstudie Makia
Lähde, Jonathan (2021)
Lataukset:
Lähde, Jonathan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410848
Tiivistelmä
Modeindustrin är väldigt intressant i sig, och är konstant med om förändringar både i form av trender men också i form av diskussion kring hållbarhet och ansvar. Makia är ett framgångsrikt företag inom branschen, och valdes därför som forskningsobjekt för undersökningen. I undersökningen var syftet att få en djupare förståelse om hur företag inom finska modebranschen går till väga för att växa, utvecklas och anpassa sig till förändringar inom industrin. Det undersöktes också hur marknadsföringsprocesser planeras och tillämpas. En kvalitativ metod valdes för att komma djupare in på ämnet. Undersökningen gjordes som en fallstudie, med fokusen på inhemska företaget Makia. En semi-strukturerad intervju valdes som tillvägagångssätt, och två beslutsfattare inom företaget intervjuades, grundaren samt deras marknadsföringschef. Intervjun transkriberades och därefter analyserades svaren i form av en tematisk analys, för att hitta teman som kunde kopplas ihop med företagets framgång. Resultatet redovisades och diskuterades därefter. Största faktorerna som påverkat Makias framgång enligt undersökningen, är deras förmåga att våga prova på nya och annorlunda saker, en stor lojal kundkrets och intresse för hållbarhet. Svaren går inte att generalisera, dock en liknande undersökning med ett större sampel skulle kunna verifiera svaret. The fashion industry is really interesting and is experiencing constant changes in forms of new trends and for example changes caused by discussions regarding the climate. Makia is a successful company within the industry and was thus chosen as the research object for this study. The goal of this study was to research what companies in the Finnish fashion industry do to be able to grow, evolve and how they adapt to changes around them. A qualitative method was chosen to get a deeper understanding on the subject. The study was conducted as a case study that focused on the Finnish clothing brand Makia. A semi-structured interview was chosen as the best approach and two decision makers within the company were interviewed, the founder and the chief of marketing. The interview was transcribed and analyzed as a thematic analysis, to find themes that can be affiliated with the company’s success. The results were then presented and discussed. The main aspects that based on this study, have had a positive effect on Makias success, is their courage to try new and different things, a big and loyal customer base, and their interest in the environment. The results can’t be generalized, thus a similar study with a wider selection of interviewees and companies, could verify the result.