Intern marknadsföring i ett tjänsteföretag
Nyberg, Sara (2012)
Nyberg, Sara
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616522
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty erään palvelualan yrityksen toimeksiannosta. Yritys on maailmanlaajuinen yhtiö vakuutusalalla. Tavoitteena on selvittää miten yksi yhtiön osastoista viestii muiden osastojen kanssa sekä teorian avulla ehdottaa miten viestintää voisi parantaa.
Raportti koostuu kolmesta osasta: sisäisen markkinoinnin teoriasta, toimeksiantajaan liittyvästä tiedoista ja itse tutkimuksesta.
Sisäinen markkinointi perustuu sisäiseen viestintään. Sisäinen viestintä tarkoittaa sitä tapaa millä yrityksen työntekijät viestivät ja saavat tarvitsemansa informaation. Kun sisäinen viestintä toimii, on mahdollista kehittää yrityksen toimintaa.
Tutkimus on triangulaation muodossa. Tämä tarkoittaa että kaksi tutkimustapaa yhdistetään ja niitä verrataan toisiinsa. Tässä tapauksessa kvalitatiivinen tutkimus on yhdistetty kvantitatiiviseen. Tällä tavalla tutkimuksesta tulee luotettavampi.
Tutkimus osoittaa että työntekijöiden välinen yhteistyö toimii yrityksessä, mutta viestintä voisi parantaa. Informaatiokanavat voisivat olla selkeämpiä toimiakseen paremmin.
Raportti koostuu kolmesta osasta: sisäisen markkinoinnin teoriasta, toimeksiantajaan liittyvästä tiedoista ja itse tutkimuksesta.
Sisäinen markkinointi perustuu sisäiseen viestintään. Sisäinen viestintä tarkoittaa sitä tapaa millä yrityksen työntekijät viestivät ja saavat tarvitsemansa informaation. Kun sisäinen viestintä toimii, on mahdollista kehittää yrityksen toimintaa.
Tutkimus on triangulaation muodossa. Tämä tarkoittaa että kaksi tutkimustapaa yhdistetään ja niitä verrataan toisiinsa. Tässä tapauksessa kvalitatiivinen tutkimus on yhdistetty kvantitatiiviseen. Tällä tavalla tutkimuksesta tulee luotettavampi.
Tutkimus osoittaa että työntekijöiden välinen yhteistyö toimii yrityksessä, mutta viestintä voisi parantaa. Informaatiokanavat voisivat olla selkeämpiä toimiakseen paremmin.