“Yleensä ne kaikki ideat lähtee niistä lapsista, mitä me tuolla pihalla tehdään” : Haikaran päiväkodin piha lasten fyysisen aktiivisuuden ja innostuksen mahdollistajana
Lehtinen, Petra; Mujunen, Emmi (2021)
Lehtinen, Petra
Mujunen, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511127
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke päiväkoti Haikaran kanssa. Tarkoituksena oli selvittää lasten ja työntekijöiden ajatuksia päiväkodin pihan mahdollisuuksista innostaa ja aktivoida lapsia liikkumaan. Tavoitteena oli löytää ideoita, kuinka Haikaran pihasta saataisiin mahdollisimman innostava ja fyysistä aktiivisuutta tukeva oppimisympäristö. Opinnäytetyön teoreettisena pohjana toimi lasten fyysisen aktiivisuuden suositukset, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden suositukset toimivasta ja turvallisesta oppimisympäristöstä sekä tutkimustieto innostumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimukseen osallistui viisi eri ammattinimikkeillä toimivaa päiväkodin työntekijää sekä yhteensä kymmenen lasta kahdesta eri päiväkodin ryhmästä.
Tutkimuksen perusteella sekä työntekijät että lapset kaipasivat pihaan uudistuksia. Lapset nostivat tärkeäksi innostumiseen vaikuttavaksi tekijäksi leikin ja kaverisuhteet. Lisäksi tuloksissa nousi esille tarve lasten ja työntekijöiden yhteiselle ajalle ja yhteisen toiminnan mahdollisuudelle ulkoiluiden aikana. Työntekijät näkivät pihan miljöön ja motorisia taitoja kehittävien välineiden yhdessä vaikuttavan lasten innostumiseen kun taas lapset kokivat yksittäisten lelujen ja välineiden innostavan enemmän kuin itse piha kokonaisuutena.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimukseen osallistui viisi eri ammattinimikkeillä toimivaa päiväkodin työntekijää sekä yhteensä kymmenen lasta kahdesta eri päiväkodin ryhmästä.
Tutkimuksen perusteella sekä työntekijät että lapset kaipasivat pihaan uudistuksia. Lapset nostivat tärkeäksi innostumiseen vaikuttavaksi tekijäksi leikin ja kaverisuhteet. Lisäksi tuloksissa nousi esille tarve lasten ja työntekijöiden yhteiselle ajalle ja yhteisen toiminnan mahdollisuudelle ulkoiluiden aikana. Työntekijät näkivät pihan miljöön ja motorisia taitoja kehittävien välineiden yhdessä vaikuttavan lasten innostumiseen kun taas lapset kokivat yksittäisten lelujen ja välineiden innostavan enemmän kuin itse piha kokonaisuutena.