Somemarkkinoinnin tehostaminen urheilumarkkinoinnin näkökulmasta
Saarenmaa, Severi (2021)
Saarenmaa, Severi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on löytää keinoja, joiden avulla tavoittaa urheilumarkkinoinnin kohderyhmät. Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksena, jonka kohderyhmäksi valikoitui Jääkiekon SM-Liigaa seuraavat ihmiset. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin Suomen suurimman jääkiekkoaiheisen keskustelufoorumi Jatkoaika.com jäsenille. Kyseinen keskustelupalsta valittiin aineiston keräämistä varten, jotta saadaan näkökulmia mahdollisimman monen eri joukkueen kannattajilta ympäri Suomen. Jatkoaika.com keskustelupalstaa voi pitää myös luotettavana lähteenä, sillä sinne ei pääse kuka tahansa kirjautumaan, vaan päästäksesi jäseneksi täytyy kirjoittaa erillinen hakemus, jonka perusteella käyttäjät valikoidaan. Myös palstan moderointi on huolellista, mikä lisää käyttäjien luotettavuutta tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksessa saatiin selvitettyä eri ikäluokkien suosituimmat somekanavat. Lisäksi saatiin selville kehityskohteita Liigajoukkueiden somemarkkinointiin, niin käytettyihin kanaviin kuin myös materiaaliin. Tärkeimpänä havaintona ikäluokkien käyttämistä somekanavista voidaan pitää modernien kanavien kuten Snapchatin ja TikTokin suurta suosiota alle 18-vuotiaiden keskuudessa ja sitten taas Facebookin suosion laskemista nuorilla. Havaintona tehtiin myös, että nuoremmat sukupolvet käyttävät laajemmin useita eri somekanavia, kun taas vanhemmilla ikäluokilla on usein vain yksi tai muutama kanavaa käytössä. Vanhemmilla ikäluokilla Facebook ja YouTube olivat suosittuja. Materiaalin osalta toivottiin paljon videoita ja asioita, joilla voitaisiin tuoda joukkueen arki lähemmäs kannattajia. Kokonaisuudessaan hieman yli puolet vastaajista koki parannettavaa Liigaseurojen somemarkkinoinnissa. YouTube koettiin eniten kehitystä kaipaavaksi, mutta sen lisäksi modernit somekanavat kuten Snapchat ja TikTok olivat huomattavan haluttuja kehityskohteita ottaen huomioon, kuinka vähänvastaajista niitä käyttivät Liigan seuraamiseen.
Tuloksista voidaan päätellä, että kehittämällä parempaa videomateriaalia ja enemmän materiaalia saadaan tyytyväisyys paremmaksi. Hyödyntämällä tutkimuksessa saatuja tietoja ikäluokkien käyttämistä somekanavista, saadaan puolestaan materiaali paremmin kohdennettua jatkossa. Materiaalin laadun tulisi puolestaan olla kannattajaystävällistä ja jotain, jolla kannattajat saataisiin lähemmäksi joukkuetta.
Tutkimuksessa saatiin selvitettyä eri ikäluokkien suosituimmat somekanavat. Lisäksi saatiin selville kehityskohteita Liigajoukkueiden somemarkkinointiin, niin käytettyihin kanaviin kuin myös materiaaliin. Tärkeimpänä havaintona ikäluokkien käyttämistä somekanavista voidaan pitää modernien kanavien kuten Snapchatin ja TikTokin suurta suosiota alle 18-vuotiaiden keskuudessa ja sitten taas Facebookin suosion laskemista nuorilla. Havaintona tehtiin myös, että nuoremmat sukupolvet käyttävät laajemmin useita eri somekanavia, kun taas vanhemmilla ikäluokilla on usein vain yksi tai muutama kanavaa käytössä. Vanhemmilla ikäluokilla Facebook ja YouTube olivat suosittuja. Materiaalin osalta toivottiin paljon videoita ja asioita, joilla voitaisiin tuoda joukkueen arki lähemmäs kannattajia. Kokonaisuudessaan hieman yli puolet vastaajista koki parannettavaa Liigaseurojen somemarkkinoinnissa. YouTube koettiin eniten kehitystä kaipaavaksi, mutta sen lisäksi modernit somekanavat kuten Snapchat ja TikTok olivat huomattavan haluttuja kehityskohteita ottaen huomioon, kuinka vähänvastaajista niitä käyttivät Liigan seuraamiseen.
Tuloksista voidaan päätellä, että kehittämällä parempaa videomateriaalia ja enemmän materiaalia saadaan tyytyväisyys paremmaksi. Hyödyntämällä tutkimuksessa saatuja tietoja ikäluokkien käyttämistä somekanavista, saadaan puolestaan materiaali paremmin kohdennettua jatkossa. Materiaalin laadun tulisi puolestaan olla kannattajaystävällistä ja jotain, jolla kannattajat saataisiin lähemmäksi joukkuetta.