Digitaalisen markkinointiviestinnän työkaluja pienyrityksen markkinointiin : Pirkanmaan lemmikkitalo Oy
Jalanne, Mikaela (2021)
Jalanne, Mikaela
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511241
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee digitaalista markkinointiviestintää ja kuinka sen eri työkaluja voi hyödyntää pienyrityksen markkinoinnissa. Opinnäytteen kehittämistehtävä oli luoda sosiaalisen median suunnitelma, jota toimeksiantajayrityksen henkilökunta voi käyttää apunaan sosiaalisen median julkaisuissa. Opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, miten digitaalinen markkinointiviestintä eroaa perinteisistä markkinointiviestinnän keinoista ja lisäksi, kuinka digitaalista markkinointiviestintää kannattaa hyödyntää alati muuttuvassa sosiaalisen median toimintaympäristössä. Toimeksiantajana oli Pirkanmaan lemmikkitalo Oy, joka myy kissojen ja koirien tarvikkeita Tampereen Pispalassa.
Kehittämistyössä painopiste sosiaalisen median kanavien osalta oli Facebookissa ja siksi opinnäytteessä keskitytään digitaalisen markkinointiviestinnän keinoihin, jotka ovat käyttökelpoisia Facebookissa. Opinnäytetyö sisältää tiiviin ohjeistuksen Facebookin mainostettujen julkaisujen ja Facebook-mainosten tekemistä varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käytetty pääasiassa suomenkielistä lähdekirjallisuutta markkinointiviestinnän muodoista, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista sekä sisältömarkkinoinnista. Teoriaosassa hyödynnettiin myös ulkomaista lähdekirjallisuutta digitaaliseen markkinointiviestintään liittyen. Lisäksi toimeksiantajaa haastateltiin yksityiskohdista, jotka olivat relevantteja opinnäytteen etenemisen kannalta.
Toimeksiantajalle osoitetussa sosiaalisen median suunnitelmassa painotus on pienyrityksen toiminnassa, jossa Facebook on pääasiallisena sosiaalisen median julkaisualustana. Suunnitelma sisältää kohderyhmä- ja kilpailija-analyysin sekä toimeksiantajan toiveiden mukaisen konkreettisen sosiaalisen median sisältökalenterin ja vuosikellon.
Opinnäytetyö osoittaa, että sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi ovat tehokkaita pienyrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän työkaluja. Niitä hyödyntämällä yritys voi edistää tunnet-tuuttaan sekä rakentaa luottamusta ja uskottavuutta. Sitoutuneen seuraajakunnan rakentamiseen vaaditaan säännöllistä sisällöntuotantoa. Onnistuneita sisältöjä varten yrityksen täytyy tuntea kohderyhmänsä ja suhteuttaa sisällöt sellaisiksi, että ne palvelevat yrityksen kohderyhmää parhaiten.
Kehittämistyössä painopiste sosiaalisen median kanavien osalta oli Facebookissa ja siksi opinnäytteessä keskitytään digitaalisen markkinointiviestinnän keinoihin, jotka ovat käyttökelpoisia Facebookissa. Opinnäytetyö sisältää tiiviin ohjeistuksen Facebookin mainostettujen julkaisujen ja Facebook-mainosten tekemistä varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käytetty pääasiassa suomenkielistä lähdekirjallisuutta markkinointiviestinnän muodoista, digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista sekä sisältömarkkinoinnista. Teoriaosassa hyödynnettiin myös ulkomaista lähdekirjallisuutta digitaaliseen markkinointiviestintään liittyen. Lisäksi toimeksiantajaa haastateltiin yksityiskohdista, jotka olivat relevantteja opinnäytteen etenemisen kannalta.
Toimeksiantajalle osoitetussa sosiaalisen median suunnitelmassa painotus on pienyrityksen toiminnassa, jossa Facebook on pääasiallisena sosiaalisen median julkaisualustana. Suunnitelma sisältää kohderyhmä- ja kilpailija-analyysin sekä toimeksiantajan toiveiden mukaisen konkreettisen sosiaalisen median sisältökalenterin ja vuosikellon.
Opinnäytetyö osoittaa, että sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi ovat tehokkaita pienyrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän työkaluja. Niitä hyödyntämällä yritys voi edistää tunnet-tuuttaan sekä rakentaa luottamusta ja uskottavuutta. Sitoutuneen seuraajakunnan rakentamiseen vaaditaan säännöllistä sisällöntuotantoa. Onnistuneita sisältöjä varten yrityksen täytyy tuntea kohderyhmänsä ja suhteuttaa sisällöt sellaisiksi, että ne palvelevat yrityksen kohderyhmää parhaiten.