Draaman hyödyntäminen sosiaalisen median vaikuttajien brändimarkkinoinnissa
Vähänen, Essi (2021)
Vähänen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on draaman käyttö sosiaalisen median vaikuttajien brändimarkkinoinnissa. Työn tarkoituksena on kartoittaa sosiaalisen median vaikuttajien eri keinoja toteuttaa brändimarkkinointia, perehtyen erityisesti draaman käyttöön. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, käytetäänkö draamaa brändimarkkinoinnin keinona suunnitellusti vai onko julkinen draama yleensä hallitsemattomasti aiheutunutta. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa kuinka sosiaalisen median vaikuttajat voivat hyödyntää draamaa omassa brändimarkkinoinnissaan, sekä rakentaa parempaa ymmärrystä vaikuttajien brändimarkkinoinnin keinoista. Opinnäytetyön teoriaviitekehys koostuu vaikuttaja- ja brändimarkkinoinnista. Teoriaosuus antaa katsauksen vaikuttaja- ja brändimarkkinointiin sekä niiden eri keinoihin. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään draaman käsitteeseen. Työn empiirinen osuus käsittelee kolmea esimerkkitapausta, joissa sosiaalisen median vaikuttajien välillä on ollut julkista draamaa.
Opinnäytetyön tuloksena lukija saa lisäinformaatiota vaikuttajamarkkinoinnista yleisesti, mutta vielä syvällisemmin harvemmin puhutusta muodosta eli draaman käyttämisestä brändimarkkinoinnissa. Suomessa draamaa ei käsikirjoiteta samassa määrin vaikuttajien brändimarkkinointiin kuin kansainvälisesti, joten tutkimustyö avaa sitä tarkemmin myös suomalaisten tietoisuuteen ja mahdollisesti käytettäväksi. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että sosiaalisen median vaikuttajat käyttävät draamaa yhtenä brändimarkkinoinnin keinona ja se on usein vähintään jonkun osapuolen suunnittelemaa. Esimerkkitapauksista voidaan löytää yhteisiä tekijöitä sekä myös eroavaisuuksia.
Opinnäytetyön tulokset perustuvat vain kolmeen esimerkkitapaukseen ja aihe vaatii laajempaa tutkimusta, jotta voidaan tarkemmin sanoa, kuinka tehokasta draaman käyttö brändimarkkinoinnin keinona on. Tutkimustuloksien perusteella voidaan sanoa, että draama on hyvin usein toisen henkilön suunnittelemaan, kun taas toiselle osapuolelle se tulee yllätyksenä. Vaikuttajan kannattaakin hyödyntää draamaa silloin, kun toinen osapuoli ei osaa sitä odottaa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että draaman käyttäminen osana brändimarkkinointia voi parhaimmillaan antaa suurta nostetta uralle. Pahimmillaan se voi kuitenkin pilata vaikuttajan uran. Draaman käytön suhteen tulee siis olla varovainen ja suunnitelmallinen.
Opinnäytetyön tuloksena lukija saa lisäinformaatiota vaikuttajamarkkinoinnista yleisesti, mutta vielä syvällisemmin harvemmin puhutusta muodosta eli draaman käyttämisestä brändimarkkinoinnissa. Suomessa draamaa ei käsikirjoiteta samassa määrin vaikuttajien brändimarkkinointiin kuin kansainvälisesti, joten tutkimustyö avaa sitä tarkemmin myös suomalaisten tietoisuuteen ja mahdollisesti käytettäväksi. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että sosiaalisen median vaikuttajat käyttävät draamaa yhtenä brändimarkkinoinnin keinona ja se on usein vähintään jonkun osapuolen suunnittelemaa. Esimerkkitapauksista voidaan löytää yhteisiä tekijöitä sekä myös eroavaisuuksia.
Opinnäytetyön tulokset perustuvat vain kolmeen esimerkkitapaukseen ja aihe vaatii laajempaa tutkimusta, jotta voidaan tarkemmin sanoa, kuinka tehokasta draaman käyttö brändimarkkinoinnin keinona on. Tutkimustuloksien perusteella voidaan sanoa, että draama on hyvin usein toisen henkilön suunnittelemaan, kun taas toiselle osapuolelle se tulee yllätyksenä. Vaikuttajan kannattaakin hyödyntää draamaa silloin, kun toinen osapuoli ei osaa sitä odottaa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että draaman käyttäminen osana brändimarkkinointia voi parhaimmillaan antaa suurta nostetta uralle. Pahimmillaan se voi kuitenkin pilata vaikuttajan uran. Draaman käytön suhteen tulee siis olla varovainen ja suunnitelmallinen.