Klimatförändringens påverkan på turismens vintersäsong i södra Finland: En undersökning om destinationsverksamhet
Källbacka, Mai (2021)
Källbacka, Mai
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511171
Tiivistelmä
Turisternas jakt efter snö under vintersäsongen drar dem ofta till norra Finland, eftersom snötäckets varaktighet är oregelbunden i södra Finland som i detta arbete är avgränsat till Söder om Tammerfors. Syftet med det här arbete är att redogöra för ändringar som skett de senaste fem åren i södra Finland under vintersäsongen på grund av klimatförändringen. Arbetet fokuserar specifikt på hur ändringarna skett från destinationmarknadsföringsorganisations (DMO) arbetssynvinkel i städerna Helsingfors, Borgå, Hangö och Åbo. I arbetet tas upp relevanta teorier om DMO verksamhetens utmaningar, turismen under vintersäsongen i Finland och klimatförändringens påverkan på destinationer, södra Finland och marknadsföring. Data har samlats in genom triangulering, fyra kvalitativa intervjuer med respektive städers DMO och en kvantitativ observation av respektive städers och Visit Finland Instagram under vintermånaderna december till februari. Resultatet från intervjuerna visar att DMO upplever sina respektive städer som en året runt destination. Därför upplevs inte snö som en avgörande del av destinationerna. DMO har reagerat på minskningen av snö i sin marknadsföring redan tidigare, med att marknadsföra tidskorrekt till väder. Klimatförändringen upplevs inte som ett hot för någon av de fyra städerna. Men miljövänliga alternativ och hållbar utveckling anses viktiga för destinationernas framtid enlig DMO. Observations resultatet visar att destinationerna tar chansen att visa upp snö då det finns av det. DMO publicerar varierande mycket bilder med snö beroende på hur mycket snö det förekommer under vintern. Visit Finland har kraftig betoning på snö under vintermånaderna i deras marknadsföring på Instagram och majoriteten av bilderna är tagna utanför södra Finland, vilket kan ses som en utmaning för destinationer i södra Finland.