Konsumentens attityd till hållbar klädkonsumtion
Lassas, Daniella (2021)
Lassas, Daniella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511210
Tiivistelmä
Under de senaste 20 åren har modeindustrin förändrats med att börja massproducera, öka kollektioner per säsong och återförsäljare tvingats hålla låga kostnader men leverera snabbt och effektivt. Som resultat har konsumenterna blivit mer och mer ivriga att få tag på de nyaste trenderna. Modeindustrin är ansvariga för 20-30% av allt plast som hamnar i våra hav och ju mera människor som blir medvetna om föroreningarna, ju mera börjar tänka på ett mera hållbart och miljömässigt sätt. Detta har lett till att det uppkommit flera olika hållbara konsumtionssätt att handla och kollaborativa konsumtionssätt att följa. Examensarbetet behandlar konsumentens attityd mot hållbara konsumtions möjligheter i form av second-hand, traditionell uthyrning, online-loppmarknader på sociala medier och applikationer och fashion library. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ metod med inslag av kvantitativa metoder. Undersökningen började först med en skrivbordsundersökning för att med hjälp av sekundärdata få fram likheter och skillnader mellan de fyra koncepten. Undersökningen fortsattes sedan med hjälp av fokusgrupper på 12 personer som delades in i 3 grupper. Före fokusgruppen fick alla respondenter svara på en enkät för att underlätta och spara tid för arbetet. Fokusgruppen bestod av en semi strukturerad intervju där en intervjuguide samt oplanerade frågor frågades. Frågorna som ställdes handlade om respondenternas åsikter, tro, attityder och uppfattningar om teman. Resultatet har sedan analyserats utifrån teoridelen. I diskussionsredovisningen anknyts teorin och resultatet som framförts i arbetet. Resultatet tyder på att de flesta av konsumenterna är intresserade av att tänka hållbart och tänker mycket på var de köper sina kläder. Att köpa begagnade kläder är väldigt välbekant och används ofta men kollaborativ konsumtion i form av traditionell uthyrning och fashion library var väldigt obekant för många.