Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa juridiikan näkökulmasta

Jaakkola, Johanna (2021)

 
Avaa tiedosto
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa juridiikan näkökulmasta.pdf (322.5Kt)
Lataukset: 


Jaakkola, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511212
Tiivistelmä
Tutkimus vaikuttajamarkkinoinnin juridiikasta sosiaalisessa mediassa sisältää tietoperustan, kaksi yrityshaastattelua, vaikuttajakyselyn sekä näkökulmien yhteenvedon ja tulosten pohdinnan. Tutkimuksen tavoite on selvittää vaikuttajamarkkinoinnin alan nykytilanne juridiikan näkökulmasta. Selvityksen alla on vaikuttajamarkkinoinnin prosessi kokonaisuudessaan, sen hyväksi todetut keinot ja mahdolliset puutteet. Tutkimus kartoittaa alan ajankohtaisen lainsäädännön ja selvittää toimijoiden tietoisuuden siihen liittyen. Lopputuloksena syntyy yrityksille suunnattua tutkimustietoa vaikuttajamarkkinoinnista juridiikan näkökulmasta. Tutkimuksen ja sen rajaamisen tukena käytetään kahta tutkimuskysymystä: Millä keinoin vaikuttajamarkkinointia käyttävä yritys voi varmistaa hyvän ja brändiuskollisen imagon ja miten tietoisia toimijat ovat vaikuttajamarkkinointia koskevasta lainsäädännöstä, ja millä tavoin se näkyy käytännössä?

Tutkimuksen tietoperusta käsittelee vaikuttajamarkkinointia sosiaalisessa mediassa, alan toimijoita, toimintatapoja, lainsäädäntöä sekä tutkimuksen kannalta relevanttia sosiaalisen median kanavaa Instagramia. Tietoperustaa reflektoidaan yrityshaastatteluissa. Haastateltavia yrityksiä on tutkimuksessa kaksi. Yrityshaastatteluiden tueksi tutkimuksessa käytetään vaikuttajakyselyä. Kysely selvittää alalla toimivien vaikuttajien tietoisuutta ja kiinnostusta alan lainsäädäntöä kohtaan. Vaikuttajanäkökulma tukee yrityshaastatteluista saatua näkökulmaa. Haastatteluiden ja kyselyn tulokset analysoidaan yksittäin ja verraten toisiinsa. Näkökulmista etsitään yhteneväisyyksiä ja näin selkeitä kehityskohtia ja ratkaisuja alalla vallitseviin kysymyksiin. Yhteenvedossa analysoidaan tutkimuksen tuloksia ja tutkimuksen perusteella saatuja vastauksia kahteen tutkimuksen alussa valittuun tutkimuskysymykseen.

Lopputuloksena esitetään vaikuttajamarkkinoinnin alan nykytilanne, sen tarpeet ja puutteet, sekä pohdinnan osiossa jatkotoimenpiteet. Tutkimuksessa ilmeni vaikuttajamarkkinoinnin olevan Suomessa aiempaan verrattuna ammattimaista ja kehityksen ammattimaisuuden suhteen jatkuvaa. Brändi-imago on suuressa osassa toimijoiden työskentelyä ja imagon säilyttämiseen panostetaan paljon. Brändi-imagon säilyttämisessä hyödynnetään niin juridisia keinoja kuin hyviä sidosryhmäyhteistöitä. Lainsäädännön näkökulma on tutkimuksen perusteella vielä epäselvä. Tarkkaa lainsäädäntöä alalla ei ole, eikä sille löytynyt tutkimuksen perusteella tarvetta. Tarve löytyi olemassa olevan tiedon käytäntöön liittyen. Kouluttaminen vaikuttajamarkkinoinnin juridiikasta on tarpeellista eri toimijoiden kesken alan ammattimaisuuden ylläpitämiseksi. Toiminnan avoimuus ja luotettavuus koetaan olevan alalla tärkeitä. Reunaehdoille on tarvetta, luovaa alaa liikaa rajoittamatta. Tutkimuksen perusteella toimijoiden kouluttaminen ja valvominen laillisuuden ja säädösten noudattamisen suhteen edesauttaa alan kehitystä ja on tervetullutta vaikuttajamarkkinoinnin alalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste