Vuoden 2018 ajokorttilakimuutoksen vaikutukset B-kuljettajakoulutukseen ja autokoulujen liiketoimintaan autokouluyrittäjien ja ajokokeen vastaanottajien näkökulmasta
Högström, Helen (2021)
Högström, Helen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511229
Tiivistelmä
Suomessa siirryttiin koulutuspainotteisesta B-kuljettajakoulutusmallista tutkintopainotteiseen 1.7.2018 ajokorttilakiuudistuksen myötä. Lakisääteistä teoria- ja ajo-opetusta vähennettiin mahdollistaen samalla uusia oppimistapoja kuten verkko- ja simulaattoriopetus. Opetuslupaopetusta helpotettiin monin keinoin ja kuljettajantutkinnon vaatimuksia kiristettiin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää lakimuutoksen mahdollisia vaikutuksia kuljettajakoulutukseen sekä autokoulujen liiketoimintaan. Tarkastelukulma on ajokorttia suorittavien henkilöiden liikennevalmiuksissa ja niissä tapahtuneissa muutoksissa. Asiaa tarkastellaan autokouluyrittäjien ja ajokokeen vastaanottajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin liikenneopettajia, jotka toimivat autokouluyrittäjinä ja ajokokeen vastaanottajina.
Tutkimus osoitti vuoden 2018 ajokorttilakimuutoksen vaikuttaneen sekä autokoulujen liiketoimintaan että B-kuljettajakoulutukseen seuraavalla kolmella keskeisellä tavalla.
Autokoulujen liikevaihto sekä henkilökunnan määrä on pienentynyt ja autokoulujen määrä on vähentynyt. Tämä johtuu pääsääntöisesti lakisääteisen opetuksen vähentymisestä sekä opetuslupaopetuksen lisääntymisestä. Autokouluyrittäjien taloudelliset sekä henkiset resurssit ovat tiukoilla.
Sekä autokouluyrittäjien että ajokokeen vastaanottajien mielestä ajokorttia suorittavien liikenteelliset valmiudet ovat heikentyneet lakimuutoksen jälkeen. Tämän nähtiin johtuvan teoria- ja ajo-opetuksen vähenemisestä. Opetuslupaopetuksen hyvänä puolena nähtiin suuri ajomäärä ja heikkoutena puutteet opetuslupaopettajan tiedoissa. Autokouluopetuksen etuna nähtiin opettajan ammattitaito ja heikkoutena liian pieni opetusmäärä etenkin ajo-opetuksessa.
Näyttää siltä, että ajokorttilakiuudistuksen tavoite antaa ajokorttia suorittavalle mahdollisuus valita oppimistapa ja -määrä ei näytä toteutuvan odotetulla tavalla. Ajokorttia suorittavan nuoren sekä opetuslupaopettajan on vaikea mieltää, mikä on riittävä taitotaso kuljettajantutkinnon läpäisyyn ja turvalliseen liikenteessä liikkumiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää lakimuutoksen mahdollisia vaikutuksia kuljettajakoulutukseen sekä autokoulujen liiketoimintaan. Tarkastelukulma on ajokorttia suorittavien henkilöiden liikennevalmiuksissa ja niissä tapahtuneissa muutoksissa. Asiaa tarkastellaan autokouluyrittäjien ja ajokokeen vastaanottajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin liikenneopettajia, jotka toimivat autokouluyrittäjinä ja ajokokeen vastaanottajina.
Tutkimus osoitti vuoden 2018 ajokorttilakimuutoksen vaikuttaneen sekä autokoulujen liiketoimintaan että B-kuljettajakoulutukseen seuraavalla kolmella keskeisellä tavalla.
Autokoulujen liikevaihto sekä henkilökunnan määrä on pienentynyt ja autokoulujen määrä on vähentynyt. Tämä johtuu pääsääntöisesti lakisääteisen opetuksen vähentymisestä sekä opetuslupaopetuksen lisääntymisestä. Autokouluyrittäjien taloudelliset sekä henkiset resurssit ovat tiukoilla.
Sekä autokouluyrittäjien että ajokokeen vastaanottajien mielestä ajokorttia suorittavien liikenteelliset valmiudet ovat heikentyneet lakimuutoksen jälkeen. Tämän nähtiin johtuvan teoria- ja ajo-opetuksen vähenemisestä. Opetuslupaopetuksen hyvänä puolena nähtiin suuri ajomäärä ja heikkoutena puutteet opetuslupaopettajan tiedoissa. Autokouluopetuksen etuna nähtiin opettajan ammattitaito ja heikkoutena liian pieni opetusmäärä etenkin ajo-opetuksessa.
Näyttää siltä, että ajokorttilakiuudistuksen tavoite antaa ajokorttia suorittavalle mahdollisuus valita oppimistapa ja -määrä ei näytä toteutuvan odotetulla tavalla. Ajokorttia suorittavan nuoren sekä opetuslupaopettajan on vaikea mieltää, mikä on riittävä taitotaso kuljettajantutkinnon läpäisyyn ja turvalliseen liikenteessä liikkumiseen.