Hotellien varautumissuunnitelmat reaktiona COVID-19 pandemiaan
Korteniemi, Iisak (2021)
Korteniemi, Iisak
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611270
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli tutkia varautumissuunnitelmia, joita useat hotellit ovat tehneet reaktiona COVID-19 pandemiaan. Varautumissuunnitelmat ovat julkisia hotellien sivuilla, ja niissä käydään läpi hygienia- ja turvallisuustoimia tartuntojen estämiseksi. Tutkimuksen tuloksena on ohjeita hyvän varautumissuunnitelman tekemiseksi, mitä sen kuuluisi sisältää ja mitä välttää. Tutkimuskeinona käytettiin benchmarking -menetelmää.
Teoriaosuudessa kerrotaan matkustusturvallisuudesta. Tähän sisältyy riskien hallinta esimerkiksi riskien hallinta suunnitelmat, joita on käytetty jo ennen pandemiaa. Myös digitalisaatio on osa matkustusturvallisuutta. Myös COVID-19 itsessään ja sen vaikutus matkailualaan ovat teoriaosuudessa. Viruksesta, siltä suojautumisesta ja sen vaikutuksesta alaan on kerrottu terveys- ja matkailujärjestöjen näkökulmasta Suomessa ja ulkomailla. Varautumissuunnitelmille on myös oma osuutensa teoriassa, siitä mitkä niiden tavoitteet ovat ja millaiset tahot niitä yleensä tekevät.
Benchmarking menetelmässä hotelleja verrataan toisiinsa, tutkitaan yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, täten löytäen parhaat mahdolliset toimintatavat. Verrattavia asioita on esimerkiksi suojavaatteet, turvavälit ja henkilökunnan turvatoimenpiteet. Hotellit, joita vertaillaan ovat Glass Resort, Scandic Hotels, Pemberton Valley Lodge, Marriott International ja Nordic Choice Hotels. Valitsin sekä kotimaisia että ulkomaisia hotelleja, kaksi yksittäistä ja kolme ketjua. Kaikilla näillä on julkisesti saatavilla oleva varautumissuunnitelma, mutta niistä löytyy eroavaisuuksia.
Vertailun tuloksena annettavia ohjeita on useita. Varautumissuunnitelman on hyvä perustua viranomaisten ja asiantuntijoiden ohjeisiin. Sen on hyvä olla läpinäkyvä ja sisältää konkreettisia toimia turvallisuuden eteen eikä vain lupauksia. Näin sitä on myös helpompi seurata riskienhallinnan näkökulmasta. Asiakkaiden lisäksi sen on hyvä huomioida työntekijöiden olot, sillä se vaikuttaa myös asiakkaisiin. Peruutusehdot kannattaa mainita ja tartunnan välttämisen lisäksi olisi hyvä olla toimintasuunnitelma siltä varalta, jos hotellista löytyy tartunta tai altistuminen. Innovatiivisuus on eduksi.
Teoriaosuudessa kerrotaan matkustusturvallisuudesta. Tähän sisältyy riskien hallinta esimerkiksi riskien hallinta suunnitelmat, joita on käytetty jo ennen pandemiaa. Myös digitalisaatio on osa matkustusturvallisuutta. Myös COVID-19 itsessään ja sen vaikutus matkailualaan ovat teoriaosuudessa. Viruksesta, siltä suojautumisesta ja sen vaikutuksesta alaan on kerrottu terveys- ja matkailujärjestöjen näkökulmasta Suomessa ja ulkomailla. Varautumissuunnitelmille on myös oma osuutensa teoriassa, siitä mitkä niiden tavoitteet ovat ja millaiset tahot niitä yleensä tekevät.
Benchmarking menetelmässä hotelleja verrataan toisiinsa, tutkitaan yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, täten löytäen parhaat mahdolliset toimintatavat. Verrattavia asioita on esimerkiksi suojavaatteet, turvavälit ja henkilökunnan turvatoimenpiteet. Hotellit, joita vertaillaan ovat Glass Resort, Scandic Hotels, Pemberton Valley Lodge, Marriott International ja Nordic Choice Hotels. Valitsin sekä kotimaisia että ulkomaisia hotelleja, kaksi yksittäistä ja kolme ketjua. Kaikilla näillä on julkisesti saatavilla oleva varautumissuunnitelma, mutta niistä löytyy eroavaisuuksia.
Vertailun tuloksena annettavia ohjeita on useita. Varautumissuunnitelman on hyvä perustua viranomaisten ja asiantuntijoiden ohjeisiin. Sen on hyvä olla läpinäkyvä ja sisältää konkreettisia toimia turvallisuuden eteen eikä vain lupauksia. Näin sitä on myös helpompi seurata riskienhallinnan näkökulmasta. Asiakkaiden lisäksi sen on hyvä huomioida työntekijöiden olot, sillä se vaikuttaa myös asiakkaisiin. Peruutusehdot kannattaa mainita ja tartunnan välttämisen lisäksi olisi hyvä olla toimintasuunnitelma siltä varalta, jos hotellista löytyy tartunta tai altistuminen. Innovatiivisuus on eduksi.