Tunnettavuutta strategiaviestinnällä
Taivassalo, Emma (2021)
Taivassalo, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611332
Tiivistelmä
Kunnat keskittävät julkiset yrityspalvelut kehittämisyhtiöihin. Niiden toiminnan painopiste on elinkeinopalveluissa, yritysten perustamisneuvonnassa, toimitilojen ja rahoituksen järjestämisessä ja alueellisissa kehittämispalveluissa. Osa yrityksistä jää yrityspalvelujen katvealueille, ne tarvitsevat yhä erikoistuneempia palveluja ja toimialakohtaiset erikoistumiset ovat tärkeitä. Kehittämisyhtiöiden palveluita ei tunneta tarpeeksi hyvin.
Tämä opinnäytetyö on tehty kehityshankkeena Business Espoolle, jonka tehtävänä on lisätä työpaikkoja ja elinvoimaa Espooseen tuottamalla yritys- ja yrittäjäpalveluita. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa miten Espoon yritykset tuntevat Business Espoon ja sen palvelut, sekä millä keinoin Business Espoo voisi viestiä tehtävästään ja tavoitteistaan paremmin, eli lisätä tunnettavuuttaan alueella.
Kehittämistyön tavoitteena on tuottaa Business Espoolle kehittämisehdotuksia ulkoisen strategiaviestinnän parantamiseksi ja sitä kautta tunnettavuuden lisäämiseksi. Tavoitteena on lisäksi asiakasymmärryksen lisääminen.
Kehittämistyön teoreettinen perusta rakentuu strategiaviestintää, sisältöstrategiaa, asiakasymmärrystä ja asiakaskokemusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelminä työssä on käytetty dokumenttianalyysia, benchmarkkausta, tulostyöpajaa ja kyselyä.
Tutkimustulokset kertovat, että Business Espoon palveluita ei tunneta, ja että yritykset eivät osaa sanoa millaisia palveluita he haluaisivat tulevaisuudessa hyödyntää. Kehittämisehdotuksia ulkoisen strategian viestinnän parantamiseksi työssä on saatu kolme kappaletta, ne sisältävät strategian, vision ja mission kiteytyksen, visualisoinnin ja tarinallistamisen. Tulostyöpajasta saadun palautteen mukaan kehitysehdotukset ovat käyttökelpoisia. Cities and municipalities are centralizing public corporate services on the development networks. Their focus is on the industry services, providing advice on starting and developing businesses and helping with the funding and locations. Some of the companies are not able to find the right services for them. The services provided by the development networks are not known for all the companies.
This thesis is part of development project made for Business Espoo. Business Espoo is a service network for companies and its goal is to increase the number of jobs and vitality in Espoo by producing services for companies. The purpose of this thesis is to explore; Do companies in Espoo know Business Espoo network and its services? and How Business Espoo could communicate their actions and goals better?
The aim for the development project is to create actions plans for Business Espoo to communicate their strategy for the customers. The theoretical part of this research is based on strategy communication, content strategy, customer insight and customer experience literature. Research methods used in this research were document analysis, benchmarking, result workshop and inquiry.
Empirical findings show that Business Espoo’s services are not known, and the companies cannot tell which kind services they would need. Based on the research there are three action plans to improve the notoriety. The actions plans are to encapsulate strategy, to visualise strategy and to use storytelling as a part of strategy communication. According to the feedback from the result workshop all three action plans are usable.
Tämä opinnäytetyö on tehty kehityshankkeena Business Espoolle, jonka tehtävänä on lisätä työpaikkoja ja elinvoimaa Espooseen tuottamalla yritys- ja yrittäjäpalveluita. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa miten Espoon yritykset tuntevat Business Espoon ja sen palvelut, sekä millä keinoin Business Espoo voisi viestiä tehtävästään ja tavoitteistaan paremmin, eli lisätä tunnettavuuttaan alueella.
Kehittämistyön tavoitteena on tuottaa Business Espoolle kehittämisehdotuksia ulkoisen strategiaviestinnän parantamiseksi ja sitä kautta tunnettavuuden lisäämiseksi. Tavoitteena on lisäksi asiakasymmärryksen lisääminen.
Kehittämistyön teoreettinen perusta rakentuu strategiaviestintää, sisältöstrategiaa, asiakasymmärrystä ja asiakaskokemusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelminä työssä on käytetty dokumenttianalyysia, benchmarkkausta, tulostyöpajaa ja kyselyä.
Tutkimustulokset kertovat, että Business Espoon palveluita ei tunneta, ja että yritykset eivät osaa sanoa millaisia palveluita he haluaisivat tulevaisuudessa hyödyntää. Kehittämisehdotuksia ulkoisen strategian viestinnän parantamiseksi työssä on saatu kolme kappaletta, ne sisältävät strategian, vision ja mission kiteytyksen, visualisoinnin ja tarinallistamisen. Tulostyöpajasta saadun palautteen mukaan kehitysehdotukset ovat käyttökelpoisia.
This thesis is part of development project made for Business Espoo. Business Espoo is a service network for companies and its goal is to increase the number of jobs and vitality in Espoo by producing services for companies. The purpose of this thesis is to explore; Do companies in Espoo know Business Espoo network and its services? and How Business Espoo could communicate their actions and goals better?
The aim for the development project is to create actions plans for Business Espoo to communicate their strategy for the customers. The theoretical part of this research is based on strategy communication, content strategy, customer insight and customer experience literature. Research methods used in this research were document analysis, benchmarking, result workshop and inquiry.
Empirical findings show that Business Espoo’s services are not known, and the companies cannot tell which kind services they would need. Based on the research there are three action plans to improve the notoriety. The actions plans are to encapsulate strategy, to visualise strategy and to use storytelling as a part of strategy communication. According to the feedback from the result workshop all three action plans are usable.