Varhaiskasvatuksen kuraattorityö: Varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia kuraattorityöstä
Mannila, Anna (2021)
Mannila, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611256
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia ja mielipiteitä varhaiskasvatuksen kuraattorityöstä ja sen tarpeellisuudesta. Työn tilaajana oli yksityinen päiväkoti Pirkanmaalla, ja tutkimus toteutettiin yhdessä heidän varhaiskasvatusyksikössään.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostivat varhaiskasvatuksen määrittely, varhaiskasvatuksen kuraattorityö, palveluohjaus varhaiskasvatuksessa, haastavat kasvatustilanteet sekä ehkäisevä lastensuojelu ja varhainen puuttuminen. Tutkimus suoritettiin kyselymuotoisena, ja aineiston kerääminen suoritettiin sähköisen kyselytyökalun avulla kirjoitelmapyyntönä.
Työn tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen kuraattorityö on vielä käsitteenä osin tuntematon ja tämän vuoksi kaikkia varhaiskasvatuksen kuraattorin työn mahdollisuuksia ei tunnisteta. Varhaiskasvatuksen kuraattorityölle oltiin kuitenkin avoimia, ja työn kehittämiseen ja saatavilla oloon tuli paljon kehittämisideoita ja toiveita. Tulokset osoittivat myös, että varhaiskasvatuksessa otetaan mielellään vastaan kaikki apu ja tuki, myös vinkkejä ja ideoita arjen toimintaan kaivataan. Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista näkyi myös huoli siitä, saavatko perheet kaiken tarvitsemansa tuen vanhemmuuden tukemiseen jokapäiväisissä lyhyissä kohtaamissa.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostivat varhaiskasvatuksen määrittely, varhaiskasvatuksen kuraattorityö, palveluohjaus varhaiskasvatuksessa, haastavat kasvatustilanteet sekä ehkäisevä lastensuojelu ja varhainen puuttuminen. Tutkimus suoritettiin kyselymuotoisena, ja aineiston kerääminen suoritettiin sähköisen kyselytyökalun avulla kirjoitelmapyyntönä.
Työn tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen kuraattorityö on vielä käsitteenä osin tuntematon ja tämän vuoksi kaikkia varhaiskasvatuksen kuraattorin työn mahdollisuuksia ei tunnisteta. Varhaiskasvatuksen kuraattorityölle oltiin kuitenkin avoimia, ja työn kehittämiseen ja saatavilla oloon tuli paljon kehittämisideoita ja toiveita. Tulokset osoittivat myös, että varhaiskasvatuksessa otetaan mielellään vastaan kaikki apu ja tuki, myös vinkkejä ja ideoita arjen toimintaan kaivataan. Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista näkyi myös huoli siitä, saavatko perheet kaiken tarvitsemansa tuen vanhemmuuden tukemiseen jokapäiväisissä lyhyissä kohtaamissa.