Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelaajakokemukset emergentistä gameplaysta Trine-peleissä : case study Trine: Enchanted Edition ja Trine 2

Hellström, Ronja (2021)

 
Avaa tiedosto
Hellström_Ronja.pdf (507.4Kt)
Lataukset: 


Hellström, Ronja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611375
Tiivistelmä
Emergentti gameplay on ominaisuus, joka löytyy lähes kaikista peleistä. Sillä viitataan yleisesti niihin pelin toimintoihin, jotka nousevat pelin matalamman tason systeemeistä. Pelialalla vallitsee ajatus siitä, että emergentti gameplay lisää pelin arvoa lähes automaattisesti. Keinoja emergentin gameplayn lisäämiseksi on tutkittu jonkin verran pelinkehittäjien ja pelin teknisten aspektien näkökulmasta, minkä vuoksi minua kiinnosti selvittää, minkälaisia kokemuksia nimenomaan pelaajilla on siitä.

Esittelen työssäni kirjallisuuskatsauksen muodossa emergentin gameplayn vaihtoehtoisia määritelmiä sekä yleisesti hyvinä pidettyjä tapoja lisätä sitä. Näiden pohjalta suunnittelen teemahaastattelun, jossa haastattelen viittä pelaajaa heidän emergentin gameplayn kokemuksistaan Trine: Enchanted Editionissa ja Trine 2:ssa. Lopuksi vertaan haastateltavien vastauksia löytämiini oletuksiin.

Tämän työn perusteella alan yleiset oletukset emergentistä gameplaysta näyttävät vastaavan pelaajien kokemuksia hyvin. Haastatteluissa löytyi kuitenkin muutama kirjallisuudessa vähemmälle huomiolle jäänyt puoli, joita kehittämällä saattaisi pystyä parantamaan emergentin gameplayn kokemusta. Näitä ovat riskien suuruus, pelin ulkopuolella tapahtuvat toiminnot, sekä pelaajien erityiskiinnostuksenkohteet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste