Markkinointiviestintäsuunnitelma ammattiopiston puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalle
Siitari, Lotta (2021)
Siitari, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611383
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantona Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalle. Puhtaus- ja kiinteistöpalveluala on yksi Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston koulutusaloista. Toimeksiantajalla ei ole ollut aiemmin omaa markkinointiviestintäsuunnitelmaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia suunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää kasvattaessaan koulutusalan tunnettavuutta, muokatessaan kohderyhmän mielikuvia koulutusalasta sekä houkutellessaan nuoria hakeutumaan alan opintoihin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestinnän merkitystä yrityksen markkinoinnissa, integroitua markkinointiviestintää, brändiä, markkinointiviestinnän keinoja sekä markkinointiviestinnän kohderyhmää eli Z-sukupolven nuoria. Viitekehyksessä käsitellään lisäksi markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisen vaiheita.
Toiminnallinen osuus koostuu markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisesta. Markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisen tukena toteutettiin Internetkyselytutkimus kohderyhmälle, eli Kotkan alueen 6.–9. -luokkalaisille. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa koulutusalan valintaan vaikuttavista tekijöistä, mielikuvista puhtaus- ja kiinteistöpalvelualasta ja tärkeimmistä markkinointiviestintäkeinoista. Tutkimuksessa käytetty menetelmä, tutkimuksen suorittaminen sekä tutkimustulokset ovat esiteltynä opinnäytetyössä.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on toimeksiantajayritykselle ajankohtainen koulutusalan kasvavan merkityksen sekä koulutusalan markkinoinnin puutteen vuoksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vuoden mittainen markkinointiviestintäsuunnitelma aikavälille syyskuu 2021-elokuu 2022. Markkinointiviestintäsuunnitelma koostuu vuosikellosta ja sen selitysosasta.
Lopuksi työssä on tiivistettynä työn tekijän pohdintaa opinnäytetyöstä, arvio työn tarpeellisuudesta ja ajankohtaisuudesta, kehitys- ja jatkoehdotuksia sekä pohdintaa työn tekijän omasta oppimisesta ja ammatillisesta kehityksestä. Työn liitteenä on markkinointiviestinnän vuosikello, sen selitysosat 1 ja 2 sekä kyselytutkimus.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia suunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää kasvattaessaan koulutusalan tunnettavuutta, muokatessaan kohderyhmän mielikuvia koulutusalasta sekä houkutellessaan nuoria hakeutumaan alan opintoihin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestinnän merkitystä yrityksen markkinoinnissa, integroitua markkinointiviestintää, brändiä, markkinointiviestinnän keinoja sekä markkinointiviestinnän kohderyhmää eli Z-sukupolven nuoria. Viitekehyksessä käsitellään lisäksi markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisen vaiheita.
Toiminnallinen osuus koostuu markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisesta. Markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisen tukena toteutettiin Internetkyselytutkimus kohderyhmälle, eli Kotkan alueen 6.–9. -luokkalaisille. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa koulutusalan valintaan vaikuttavista tekijöistä, mielikuvista puhtaus- ja kiinteistöpalvelualasta ja tärkeimmistä markkinointiviestintäkeinoista. Tutkimuksessa käytetty menetelmä, tutkimuksen suorittaminen sekä tutkimustulokset ovat esiteltynä opinnäytetyössä.
Markkinointiviestintäsuunnitelma on toimeksiantajayritykselle ajankohtainen koulutusalan kasvavan merkityksen sekä koulutusalan markkinoinnin puutteen vuoksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vuoden mittainen markkinointiviestintäsuunnitelma aikavälille syyskuu 2021-elokuu 2022. Markkinointiviestintäsuunnitelma koostuu vuosikellosta ja sen selitysosasta.
Lopuksi työssä on tiivistettynä työn tekijän pohdintaa opinnäytetyöstä, arvio työn tarpeellisuudesta ja ajankohtaisuudesta, kehitys- ja jatkoehdotuksia sekä pohdintaa työn tekijän omasta oppimisesta ja ammatillisesta kehityksestä. Työn liitteenä on markkinointiviestinnän vuosikello, sen selitysosat 1 ja 2 sekä kyselytutkimus.
