Verkkomarkkinointisuunnitelma yritykselle X
Kukkonen, Pyry (2012)
Kukkonen, Pyry
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616560
Tiivistelmä
Internetin merkitys markkinointikanavana kasvaa jatkuvasti. Yritykset panostavat verkkomarkkinointiin yhä enemmän muiden kanavien kustannuksella. Erityisen tärkeä rooli on sosiaalisen median hyödyntämisellä markkinoinnissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa yritystä X hyödyntämään internetin mahdollisuuksia markkinoinnissaan aiempaa tehokkaammin.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen tavoitteena on käytännöllinen toiminnan ohje. Tässä työssä tuo käytännöllinen toiminnan ohje on verkkomarkkinointisuunnitelma.
Ennen käytännön osuutta perehdytään verkkomarkkinoinnin peruskäsitteisiin sekä yleisimpiin sosiaalisen median kanaviin. Teoriaosuuden ensimmäinen pääluku käsittelee sitä, miten internet on vaikuttanut markkinointiin. Lisäksi käsitellään sitä, miten lainsäädäntö tulee ottaa huomioon verkossa markkinoitaessa. Toinen pääluku käsittelee miten verkossa markkinoidaan ja miten valitaan käyttötarkoitukseen sopivimmat markkinointikanavat.
Varsinaisessa verkkomarkkinointisuunnitelmassa tarkastellaan aluksi yrityksen toimialaa, asiakkaita, kilpailijoita. Ulkoisten seikkojen lisäksi tarkastellaan yrityksen verkkomarkkinoinnin nykytilaa arvioimalla sen kotisivut, sähköpostitse lähetettävä uutiskirje ja asiakkaille lähetettävä palautelomake, sekä esitetään kehittämisehdotuksia näihin liittyen.
Nykytilan tarkastelemisen jälkeen valitaan soveltuvat sosiaalisen median kanavat sekä pohditaan miten näitä kanavia tullaan käyttämään markkinoinnissa. Jotta markkinoinnin vaikutuksia ja tavoitteiden toteuttamista voidaan seurata, tarvitaan sopivat mittarit.
Lopuksi perehdytään siihen millaisia kustannuksia verkkomarkkinointisuunnitelman käyttöönotosta mahdollisesti koituu sekä siihen millaisella aikataululla se voidaan ottaa käyttöön.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen tavoitteena on käytännöllinen toiminnan ohje. Tässä työssä tuo käytännöllinen toiminnan ohje on verkkomarkkinointisuunnitelma.
Ennen käytännön osuutta perehdytään verkkomarkkinoinnin peruskäsitteisiin sekä yleisimpiin sosiaalisen median kanaviin. Teoriaosuuden ensimmäinen pääluku käsittelee sitä, miten internet on vaikuttanut markkinointiin. Lisäksi käsitellään sitä, miten lainsäädäntö tulee ottaa huomioon verkossa markkinoitaessa. Toinen pääluku käsittelee miten verkossa markkinoidaan ja miten valitaan käyttötarkoitukseen sopivimmat markkinointikanavat.
Varsinaisessa verkkomarkkinointisuunnitelmassa tarkastellaan aluksi yrityksen toimialaa, asiakkaita, kilpailijoita. Ulkoisten seikkojen lisäksi tarkastellaan yrityksen verkkomarkkinoinnin nykytilaa arvioimalla sen kotisivut, sähköpostitse lähetettävä uutiskirje ja asiakkaille lähetettävä palautelomake, sekä esitetään kehittämisehdotuksia näihin liittyen.
Nykytilan tarkastelemisen jälkeen valitaan soveltuvat sosiaalisen median kanavat sekä pohditaan miten näitä kanavia tullaan käyttämään markkinoinnissa. Jotta markkinoinnin vaikutuksia ja tavoitteiden toteuttamista voidaan seurata, tarvitaan sopivat mittarit.
Lopuksi perehdytään siihen millaisia kustannuksia verkkomarkkinointisuunnitelman käyttöönotosta mahdollisesti koituu sekä siihen millaisella aikataululla se voidaan ottaa käyttöön.