"Loimaal oppi kyl sen, et minä olen arvokas ja minulla on ääni" : Loimaan teatterin nuorten harrastajien kokemuksia teatteriharrastuksen vaikutuksista minäkuvaan
Lauanne, Lari (2021)
Lauanne, Lari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611313
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Loimaan teatterin nuortenryhmän entisten harrastajien kokemuksia teatteriharrastuksen vaikutuksesta heidän minäkuvaansa. Teatteri harrastuksena mahdollistaa useiden minäkuvan osa-alueiden kehittymistä. Työn tavoitteena oli saada vastauksia kysymykseen, miten Loimaan teatterissa harrastaneet nuoret kokevat harrastuksen vaikuttaneen minäkuvaansa. Vastauksista etsittiin tietoa harrastuksen vaikutuksista nuoren reaaliminäkuvaan, ihanneminäkuvaan, normatiiviseen minäkuvaan, identiteettiin ja itsetuntoon. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen kohdejoukkona toimi Loimaan teatterin nuortenryhmän entiset harrastajat. Nuoria haastateltiin teemahaastattelulla, jotka toteutettiin etäyhteydellä ja äänitettiin. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista käy ilmi, että teatteriharrastus on vaikuttanut haastateltujen minäkuvaan laajasti ja vaikutus on ollut positiivista. Reaaliminäkuva on vahvistunut ensisijaisesti sosiaalisesti, emotionaalisesti ja kognitiivisesti. Harrastuksen koettiin tarjonneen myönteistä muutosta myös fyysis-motoriseen reaaliminäkuvaan. Roolityöskentelyn kerrottiin vaikuttaneen ihanneminäkuvaan ja identiteetin hahmottamiseen. Normatiiviseen minäkuvaan liittyen teatterista sai myös helpotusta epävarmuuksiin itsestä. Itsetunto vahvistui sosiaalisesti yhteenkuuluvuuden ja turvallisen ilmapiirin avulla, sekä suorituksellisesti esimerkiksi onnistumisen kokemusten myötä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta harrastamisen Loimaan teatterissa muovanneen nuoren minäkuvaa tukemalla ihmissuhdetaitoja sekä vertaisuuden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia, vahvistamalla tunnetaitoja ja käsitystä omista kyvyistä sekä kehittämällä nuoren empatiakykyä ja omaa identiteettiä tai ainakin sen pohdintaa. This thesis dealt with young people’s experiences of how the theatre as a hobby in Loimaa theatre had affected their self-image. Theatre as a hobby makes possible for many parts of self-image to develop. The aim of the research was to find answers to the question ”how do young people find pursuing theatre affecting their self-image”. The answers were searched for the information about how the hobby has affected young people’s realistic self-image, ideal self-image, normative self-image, identity and self-esteem. The reasearch was qualitative and the target group of the research was youngsters who have pursued theatre as a hobby in Loimaa theatre. They were interviewed by means of a theme interview method. The interviews were conducted via a remote connection and they were recorded. The material was analyzed with a theory based content analysis.
Theatre as a hobby has affected the self-image of the interviewed youngsters positively. The realistic self-image has developed socially, emotionally and cognitively. They had also experienced that the physical-motoric real self-image has changed positively thanks to the theatre activities. Working with roles had affected the ideal self-image and the perception of identity. As to the normative self-image, theatre offered help for one’s insecurities. The youngsters’ self-esteem had strengthened socially by experiencing solidarity and a safe environment and their performing skills had improved by getting experiences of success.
It can be concluded that theatre activities in Loimaa theatre had affected to the younsters’ self-image by supporting relationship skills and experiences of peer support, strengthening emotional skills and the idea of one’s capabilities and developing youngsters’ ability to feel empathy and perceive the identity.
Tuloksista käy ilmi, että teatteriharrastus on vaikuttanut haastateltujen minäkuvaan laajasti ja vaikutus on ollut positiivista. Reaaliminäkuva on vahvistunut ensisijaisesti sosiaalisesti, emotionaalisesti ja kognitiivisesti. Harrastuksen koettiin tarjonneen myönteistä muutosta myös fyysis-motoriseen reaaliminäkuvaan. Roolityöskentelyn kerrottiin vaikuttaneen ihanneminäkuvaan ja identiteetin hahmottamiseen. Normatiiviseen minäkuvaan liittyen teatterista sai myös helpotusta epävarmuuksiin itsestä. Itsetunto vahvistui sosiaalisesti yhteenkuuluvuuden ja turvallisen ilmapiirin avulla, sekä suorituksellisesti esimerkiksi onnistumisen kokemusten myötä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta harrastamisen Loimaan teatterissa muovanneen nuoren minäkuvaa tukemalla ihmissuhdetaitoja sekä vertaisuuden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia, vahvistamalla tunnetaitoja ja käsitystä omista kyvyistä sekä kehittämällä nuoren empatiakykyä ja omaa identiteettiä tai ainakin sen pohdintaa.
Theatre as a hobby has affected the self-image of the interviewed youngsters positively. The realistic self-image has developed socially, emotionally and cognitively. They had also experienced that the physical-motoric real self-image has changed positively thanks to the theatre activities. Working with roles had affected the ideal self-image and the perception of identity. As to the normative self-image, theatre offered help for one’s insecurities. The youngsters’ self-esteem had strengthened socially by experiencing solidarity and a safe environment and their performing skills had improved by getting experiences of success.
It can be concluded that theatre activities in Loimaa theatre had affected to the younsters’ self-image by supporting relationship skills and experiences of peer support, strengthening emotional skills and the idea of one’s capabilities and developing youngsters’ ability to feel empathy and perceive the identity.