Tiedolla johtaminen liiketoiminnan tukena
Rautanen, Sanni-Riina (2021)
Rautanen, Sanni-Riina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611280
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tiedolla johtaminen. Tiedolla johtaminen on tietojohtamisen osa-alue, jossa päätösten tukena käytetään merkityksellistä tietoa. Tiedolla johtamisen liittyy myös relevanttien KPI-mittareiden määritteleminen. Näiden suorituskykymittareiden avulla voidaan nähdä reaaliajassa, miten yritys on pääsemässä asetettuihin tavoitteisiin. Opinnäytetyössä käsitellään myös data-analytiikan perusteita, jotka syventävät tiedolla johtamisen tuntemusta.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulun Design Factory -yksikkö. Opinnäytetyön teorian pohjalta toteutetaan opas, joka on suunnattu PK-yrittäjälle, joka ei vielä hyödynnä verkkosivuiltaan saamaa dataa oman liiketoimintansa edistäjänä. Selkeän ja helppolukuisen oppaan tekemiseksi opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti myös hyvän oppaan rakennetta, visuaalisuutta ja typografiaa.
Teorian tietopohjaa kerättäessä havaittiin, ettei tiedolla johtamiseen ja KPI-mittareiden valintaan ole yksiselitteistä kaavaa. Niiden valintaan vaikuttaa yrityksen asettamat strategiset tavoitteet ja valittu liiketoimintamalli. Tämä tieto pyrittiin tuomaan selkeästi esiin oppaassa.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulun Design Factory -yksikkö. Opinnäytetyön teorian pohjalta toteutetaan opas, joka on suunnattu PK-yrittäjälle, joka ei vielä hyödynnä verkkosivuiltaan saamaa dataa oman liiketoimintansa edistäjänä. Selkeän ja helppolukuisen oppaan tekemiseksi opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti myös hyvän oppaan rakennetta, visuaalisuutta ja typografiaa.
Teorian tietopohjaa kerättäessä havaittiin, ettei tiedolla johtamiseen ja KPI-mittareiden valintaan ole yksiselitteistä kaavaa. Niiden valintaan vaikuttaa yrityksen asettamat strategiset tavoitteet ja valittu liiketoimintamalli. Tämä tieto pyrittiin tuomaan selkeästi esiin oppaassa.