Näkökulmia vaikuttajamarkkinointiin – Vaikuttajan ja yrityksen välinen yhteistyö
Unkuri, Essi (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Unkuri, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611326
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on erittäin ajankohtainen trendi markkinointiviestinnässä. Yhä useammat yritykset käyttävät vaikuttajamarkkinointia ja hyödyntävät sen mahdollisuuksia viestinnässä ja asiakkaiden osallistamisessa. Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa myös paljon mahdollisuuksia vaikuttajille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata vaikuttajan ja yrityksen välistä yhteistyötä ja antaa suosituksia siitä, miten yhteistyötä tulisi tehdä, ja mitä siinä tulisi ottaa huomioon. Työssä kuvataan vaikuttajamarkkinointia sekä vaikuttajan että vaikuttajamarkkinointia käyttävän yrityksen näkökulmasta.
Työn tietoperusta käsittelee vaikuttajamarkkinoinnin ajankohtaisia trendejä, eri vaikuttajatyyppejä ja vaikuttajan ja yrityksen välistä yhteistyötä. Työssä esitellään myös sosiaalisen median käytetyimmät applikaatiot ja niiden funktiot, sekä käydään läpi niiden tilastoja siitä, mitkä sovellukset ovat käytetyimpiä vuonna 2021.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja siinä on myös portfoliotyön piirteitä. Työssä esiteltiin sekä aiheeseen liittyvää tietoperustaa että käytännön kokemuksia ja näkökulmia. Niitä myös vertailtiin tosiinsa. Työ on kirjoitettu vetoketjumallilla, jolloin tietoperusta ja omat kokemukset kulkevat rinnakkain läpi työn. Työ tehtiin keväällä 2021.
Työn keskeiset suositukset yrityksille olivat tehdä tarkat analyysit yrityksen omista arvoista ja tarpeista. Yrityksen tarpeisiin sopivan vaikuttajan löytyessä kommunikaation tulisi olla avointa jättäen vaikuttajalle tilaa omiin luoviin ratkaisuihin. Vaikuttajille työni keskeiset suositukset olivat tehdä työtä ammattimaisesti omia arvojaan kunnioittaen, olemaan omatoiminen ja tarvittaessa uskaltaa kieltäytyä sopimattomista yhteistyöehdotuksista kohteliaasti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata vaikuttajan ja yrityksen välistä yhteistyötä ja antaa suosituksia siitä, miten yhteistyötä tulisi tehdä, ja mitä siinä tulisi ottaa huomioon. Työssä kuvataan vaikuttajamarkkinointia sekä vaikuttajan että vaikuttajamarkkinointia käyttävän yrityksen näkökulmasta.
Työn tietoperusta käsittelee vaikuttajamarkkinoinnin ajankohtaisia trendejä, eri vaikuttajatyyppejä ja vaikuttajan ja yrityksen välistä yhteistyötä. Työssä esitellään myös sosiaalisen median käytetyimmät applikaatiot ja niiden funktiot, sekä käydään läpi niiden tilastoja siitä, mitkä sovellukset ovat käytetyimpiä vuonna 2021.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja siinä on myös portfoliotyön piirteitä. Työssä esiteltiin sekä aiheeseen liittyvää tietoperustaa että käytännön kokemuksia ja näkökulmia. Niitä myös vertailtiin tosiinsa. Työ on kirjoitettu vetoketjumallilla, jolloin tietoperusta ja omat kokemukset kulkevat rinnakkain läpi työn. Työ tehtiin keväällä 2021.
Työn keskeiset suositukset yrityksille olivat tehdä tarkat analyysit yrityksen omista arvoista ja tarpeista. Yrityksen tarpeisiin sopivan vaikuttajan löytyessä kommunikaation tulisi olla avointa jättäen vaikuttajalle tilaa omiin luoviin ratkaisuihin. Vaikuttajille työni keskeiset suositukset olivat tehdä työtä ammattimaisesti omia arvojaan kunnioittaen, olemaan omatoiminen ja tarvittaessa uskaltaa kieltäytyä sopimattomista yhteistyöehdotuksista kohteliaasti.