Monituotteen asiakkaiden näkökulmia työhön : kehitysvammaisten ihmisten näkemyksiä työstä ja sen merkityksestä
Vainio, Kianella (2021)
Vainio, Kianella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511035
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitettiin Monituotteen työtoiminnan asiakkaiden näkemyksiä työstä. Monituote on työtoimintakeskus kehitysvammaisille ja autismin kirjon henkilöille.
Työni tavoitteena oli saada asiakkaiden omaa ääntä kuuluviin heidän elämäänsä koskevissa asioissa, joihin työ kuuluu keskeisesti. Tutkimuksessani selvitettiin mitä ajatuksia asiakkailla on työtoiminnasta, mitä työnteko heille merkitsee, mitkä asiat ovat tärkeitä työssä ja toteutuuko asiakkaiden osallisuus työtoiminnassa.
Opinnäytetyöni toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Monituotteen työtoimintakeskuksessa, jossa haastateltiin Monituotteen seitsemää asiakasta.
Tutkimuksesta selvisi, että Monituotteen asiakkaat pitivät yleisesti työnteosta Monituotteessa. Asiakkaat pitivät työssään tärkeinä asioina sosiaalisia tekijöitä sekä itse työn tekemistä. Työssä merkityksellisiksi asioiksi Monituotteen asiakkaat nostivat sosiaaliset tekijät, palkan sekä työn tekemisen huolellisesti. Monituotteen asiakkaiden mielestä osallisuus työtoiminnassa toteutui monestakin eri näkökulmasta.
Työni tavoitteena oli saada asiakkaiden omaa ääntä kuuluviin heidän elämäänsä koskevissa asioissa, joihin työ kuuluu keskeisesti. Tutkimuksessani selvitettiin mitä ajatuksia asiakkailla on työtoiminnasta, mitä työnteko heille merkitsee, mitkä asiat ovat tärkeitä työssä ja toteutuuko asiakkaiden osallisuus työtoiminnassa.
Opinnäytetyöni toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Monituotteen työtoimintakeskuksessa, jossa haastateltiin Monituotteen seitsemää asiakasta.
Tutkimuksesta selvisi, että Monituotteen asiakkaat pitivät yleisesti työnteosta Monituotteessa. Asiakkaat pitivät työssään tärkeinä asioina sosiaalisia tekijöitä sekä itse työn tekemistä. Työssä merkityksellisiksi asioiksi Monituotteen asiakkaat nostivat sosiaaliset tekijät, palkan sekä työn tekemisen huolellisesti. Monituotteen asiakkaiden mielestä osallisuus työtoiminnassa toteutui monestakin eri näkökulmasta.