Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajien osallistaminen markkinointiin sosiaalisessa mediassa

Sivonen, Elina (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Elina Sivonen.pdf (864.5Kt)
Lataukset: 


Sivonen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611399
Tiivistelmä
Useat kuluttajat viettävät nykyään paljon aikaa älylaitteiden parissa ja haluavat luoda sisältöä. Yritysten täytyy tavoittaa tästä kiinnostuneet kuluttajat osallistavasti sosiaalisessa mediassa, jonka käyttö markkinointikanavana yleistyy. Markkinoinnissa käytetään entistä enemmän digitalisaatiota hyödyksi ja osallistaminen on yleistymässä tulevaisuudessa. Tämä vaatii yrityksiltä kaksisuuntaista kommunikaatiota, joka luo paremman suhteen potentiaalisiin asiakkaisiin. Kuluttajat odottavat kohdennetumpaa ja personoidumpaa viestintää yrityksiltä, minkä huomioimalla yritykset saavat aikaan parempia tuloksia.

Työn tavoitteena oli selvittää, minkälaisin eri keinoin yritykset voivat osallistaa kuluttajia sosiaalisessa mediassa. Työ on rajattu käsittelemään osallistamista sosiaalisessa mediassa ja aihetta lähestytään yritysten näkökulmasta. Työn empiirinen osuus on rajattu Suomeen.

Tietoperustassa esitellään aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä, ajankohtaisia trendejä ja keskeisiä osallistamisessa käytettäviä kanavia. Lisäksi kuluttajien osallistamista käsiteltiin monipuolisesti erilaisista näkökulmista. Keskeisiä lähteitä olivat erilaiset verkkolähteet, kirjallisuus, blogit ja oppimateriaalit.

Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kahta asiantuntijaa kahdesta eri markkinointitoimistosta. Haastattelut toteutettiin vuosien 2020 ja 2021 vaihteessa.

Työn keskeisiä tuloksia olivat, että oman kohderyhmän tuntemus on erittäin tärkeää ja kanavavalinnoissa yrityksen on kriittistä valita oman kohderyhmän käyttämät kanavat. Nämä mahdollistavat osallistamisen. Osallistaminen ei ole itseisarvo, mutta erilaisilla osallistamiskeinoilla aktivoidaan ja sitoutetaan kuluttajia, mikä on keskeinen tavoite. Se voi johtaa uusintaostoihin ja muistijäljen vahvistumiseen brändistä, kun sisällön parissa on vietetty aikaa. Osallistamisen täytyy olla merkityksellistä eikä kuluttajia aliarvioivaa, koska muuten kuluttajat jättävät osallistumatta. Osallistamiskeinoihin kuuluvat muun muassa mielenkiintoiset aiheet, merkitykselliset kysymykset, keskustelun luominen, pelit, kilpailut, tunteiden herättäminen, tarinallisuus, erilaiset ryhmät tai kuluttajan osallistaminen tuotekehitykseen. Osallistamisessa täytyy olla molemminpuolisia hyötyjä sekä kuluttajalle että yritykselle, jotta osallistumisesta koetaan saavan arvoa. Lisäksi valittujen kanavien ominaisuuksia kannattaa hyödyntää monipuolisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste