Bändin omakustanteinen kaupallinen levynteko- ja markkinointiprosessi
Näsinkoski, Marko (2021)
Näsinkoski, Marko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli bändin omakustanteisen kaupallisen levyn tekeminen sekä sen ympärille rakentuva markkinointi. Opinnäytetyössä kannustettiin tekemään levy aina viimeistellysti ja tinkimättömästi. Sitä on tarkoitus pystyä vertaamaan laadullisesti mihin tahansa muuhun kaupalliseen äänitteeseen.
Levynteko kuvattiin prosessiksi, jota se pohjimmiltaan on. Prosessissa levy rakennettiin pala palalta kaikki vaiheet huomioiden. Tarkoituksena oli tehdä tehokkaasti mahdollisimman laadukasta jälkeä. Koska oli kyse omakustanteisesta toiminnasta, olivat suunnitelmallisuus ja ennakointi avainasemassa. Nämä antaisivat edellytykset, jotta lopputuotteesta tulisi mahdollisimman tyydyttävä ja kustannustehokas.
Nauhoitettu musiikki piti myös paketoida tarvittavalla tavalla. Se sisälsi selvittelyä, lupien hankkimisessa ja ilmoitusten tekoa. Perinpohjainen selvittely ja suunnittelu kannatti tässäkin asiassa.
Markkinointi ja näkyvyys olivat tärkeä osa bändin toimintaa. Markkinointi levynteon ympärille rakennettiin mahdollisimman kattavasti tähän tarkoitukseen. Kuitenkin piti muistaa, että markkinointi ja näkyvyys olivat bändin kannalta yhtä tärkeässä roolissa, kuin laadukas musiikillinen tuotanto. Näin ollen markkinointi oli jatkuva prosessi, joka ei alkanut tai päättynyt vain yhden äänitteen ympärille. The subject of my thesis was the process of making a self-published commercial music album and the marketing activities around it. In the thesis it was encouraged to make the album always in an uncompromising manner and putting effort in finalizing it with care. The objective should be that the album quality would match any other commercial recording.
Making the album was described as a process, which it essentially is. In the process the album was constructed piece by piece considering all different phases. The objective was to produce the album efficiently with highest possible quality. Since the album was self-published, being systematic and thinking ahead played key roles in the process. Basing the process on these key principles would enable optimizing the quality and cost-efficiency of the outcome.
The recording had to be also packaged in the correct manner. This step of the process required many clarifications, acquiring permits and making multiple declarations. A thorough investigation into the topic and planning paid off also in this step.
Marketing and creating visibility were an important part of the band's activities. Hence marketing was planned in a broad and extensive manner around making the album. On the other hand, marketing and visibility had always been considered by the band to be equally important as the quality of their music, so these activities did not start, nor did they end, with this one album.
Levynteko kuvattiin prosessiksi, jota se pohjimmiltaan on. Prosessissa levy rakennettiin pala palalta kaikki vaiheet huomioiden. Tarkoituksena oli tehdä tehokkaasti mahdollisimman laadukasta jälkeä. Koska oli kyse omakustanteisesta toiminnasta, olivat suunnitelmallisuus ja ennakointi avainasemassa. Nämä antaisivat edellytykset, jotta lopputuotteesta tulisi mahdollisimman tyydyttävä ja kustannustehokas.
Nauhoitettu musiikki piti myös paketoida tarvittavalla tavalla. Se sisälsi selvittelyä, lupien hankkimisessa ja ilmoitusten tekoa. Perinpohjainen selvittely ja suunnittelu kannatti tässäkin asiassa.
Markkinointi ja näkyvyys olivat tärkeä osa bändin toimintaa. Markkinointi levynteon ympärille rakennettiin mahdollisimman kattavasti tähän tarkoitukseen. Kuitenkin piti muistaa, että markkinointi ja näkyvyys olivat bändin kannalta yhtä tärkeässä roolissa, kuin laadukas musiikillinen tuotanto. Näin ollen markkinointi oli jatkuva prosessi, joka ei alkanut tai päättynyt vain yhden äänitteen ympärille.
Making the album was described as a process, which it essentially is. In the process the album was constructed piece by piece considering all different phases. The objective was to produce the album efficiently with highest possible quality. Since the album was self-published, being systematic and thinking ahead played key roles in the process. Basing the process on these key principles would enable optimizing the quality and cost-efficiency of the outcome.
The recording had to be also packaged in the correct manner. This step of the process required many clarifications, acquiring permits and making multiple declarations. A thorough investigation into the topic and planning paid off also in this step.
Marketing and creating visibility were an important part of the band's activities. Hence marketing was planned in a broad and extensive manner around making the album. On the other hand, marketing and visibility had always been considered by the band to be equally important as the quality of their music, so these activities did not start, nor did they end, with this one album.