Alle 3-vuotiaiden vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukeminen : Opas vanhemmille
Saxlin, Jenni; Viljanen, Anita (2021)
Saxlin, Jenni
Viljanen, Anita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611403
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa vanhemmille suunnattu opas alle 3-vuotiaiden lasten kielen kehityksen ja vuorovaikutuksen tukemisesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kouvolan kaupungin varhaiskasvatus. Työn tavoitteenaon lisätä vanhempien tietoisuutta alle 3-vuotiaiden lasten kielen ja vuorovaikutuksen kehityksestä sekä sen tukemisen keinoista kotona. Tavoitteena on myös, että opas edistäisi kasvatusyhteistyötä herättämällä myönteistä ja kannustavaa keskustelua varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välillä. Lisäksi tavoitteena oli luoda oppaasta selkeä ja helppolukuinen, jotta vanhemmat kokisivat sen sisältämien vinkkien toteuttamisen arjessa mahdollisimman vaivattomana.
Opinnäytetyön raporttiosuuden teoriatieto on kerätty kirjallisuuskatsausta mukaillen. Teoriaosuudessa käsitellään varhaista vuorovaikutusta, kielen kehitystä,vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukemista, sekä varhaiskasvatuksen ja perheiden yhteistyötä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli opas on muodostettu teoriaosuuden pohjalta ja se sisältää tietoa lapsen vuorovaikutuksesta ja kielen kehityksestä, näiden tukemisesta, sekä käytännön vinkkejä ja keinoja, joilla vuorovaikutusta ja kielen kehitystä voidaan tukea. Oppaan sisältämät keinot näiden tukemiseksi on suunniteltu sopimaan osaksi jokapäiväistä elämää. Oppaassa korostetaan vanhemmille heidän rooliaan lapsen vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukemisessa, sekä yhdessä olemisen, tekemisen ja vanhemman läsnäolon tärkeyttä.
Opas on tehty PowerPoint-ohjelmalla. Sitä jaetaan Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmille sähköisessä muodossa Wilma-ohjelman kautta. Jatkokehitysideana oppaalle on alustavasti suunniteltu, että opas tulisi myös Kouvolan kaupungin verkkosivuille. Tällöin on huomioitava digipalvelulain ohjaamat saavutettavuusvaatimukset, jotka vaikuttavat oppaan sisältöön. Toisena jatkokehitysideana vois iselvittää, kokevatko varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmat oppaan hyödylliseksi. Tämä voitaisiin myös toteuttaa Wilma-ohjelman kautta sähköisellä kyselytutkimuksella.
Opinnäytetyön raporttiosuuden teoriatieto on kerätty kirjallisuuskatsausta mukaillen. Teoriaosuudessa käsitellään varhaista vuorovaikutusta, kielen kehitystä,vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukemista, sekä varhaiskasvatuksen ja perheiden yhteistyötä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli opas on muodostettu teoriaosuuden pohjalta ja se sisältää tietoa lapsen vuorovaikutuksesta ja kielen kehityksestä, näiden tukemisesta, sekä käytännön vinkkejä ja keinoja, joilla vuorovaikutusta ja kielen kehitystä voidaan tukea. Oppaan sisältämät keinot näiden tukemiseksi on suunniteltu sopimaan osaksi jokapäiväistä elämää. Oppaassa korostetaan vanhemmille heidän rooliaan lapsen vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukemisessa, sekä yhdessä olemisen, tekemisen ja vanhemman läsnäolon tärkeyttä.
Opas on tehty PowerPoint-ohjelmalla. Sitä jaetaan Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmille sähköisessä muodossa Wilma-ohjelman kautta. Jatkokehitysideana oppaalle on alustavasti suunniteltu, että opas tulisi myös Kouvolan kaupungin verkkosivuille. Tällöin on huomioitava digipalvelulain ohjaamat saavutettavuusvaatimukset, jotka vaikuttavat oppaan sisältöön. Toisena jatkokehitysideana vois iselvittää, kokevatko varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmat oppaan hyödylliseksi. Tämä voitaisiin myös toteuttaa Wilma-ohjelman kautta sähköisellä kyselytutkimuksella.