Video tiedonvälityksen työkaluna: Opas ja mallivideo Haaga-Helia ammattikorkeakoulun videotuotantoon
Kuokkanen, Kalle (2021)
Kuokkanen, Kalle
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611505
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on päivittää ja uudistaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun videomateriaalin ohjeistusta ja tehdä tämän ohjeen perusteella esimerkkivideo. Digitaalinen video hallitsee sosiaalista mediaa ja yhä useammat sisällöt muutetaan videoksi tekstin ohelle tai sen korvikkeeksi. Myös Haaga-Helia huomasi videosisällön tarpeen jatkuvan kasvun, mutta sen toteuttamiseen ei aina riittänyt tarpeeksi resursseja. Uuden ohjeen avulla on mahdollista suoraviivaistaa ja yhtenäistää Haaga-Helia ammattikorkeakoulun sisäiseen ja ulkoiseen viestintään tarkoitetun videomateriaalin ulkonäköä, ja madaltaa kynnystä henkilöstön ja opiskelijoiden itsenäiseen videoviestintään. Video on jatkanut huimaa suosiotaan sosiaalisen median ja älypuhelinten määrittämällä aikakaudella. Se ei kuitenkaan ole läheskään ainoa tapa jakaa tietoa, joten on tärkeää tunnistaa tilanteet, jossa video on tehokkaampi mediamuoto tiedonvälitykseen kuin valokuva, teksti tai jopa podcast. Esimerkiksi sisäisen intranetin videoviestintä voi erota perusteellisesti Instagramiin tarkoitetusta videosta ja toisinkin päin. Tämän lisäksi täytyy ottaa huomioon myös kohdeyleisö, videon todellinen ydinsisältö ja viestin saaminen tiiviiseen pakettiin. Lopulta laitoin oppaani todelliseen testiin ja käytin sitä oman esimerkkivideoni tuottamiseen. Toivomus tähän videoon tuli alun perin Haaga-Helian puolelta. Video-ohje antoi lopulta suoraa näyttöä kirjallisen ohjeen kehityskohteista ja videomuotoon luotu ohje inspiroi aivan eri tavalla kuin kirjoitettu ohje. Sain myös omasta videostani ruutukaappauksia oppaaseen, joten tämä kaksiosainen toteutus oli kaikin puolin perusteltu. Käsittelin opinnäytetyössäni myös hieman videonjakopalveluita ja niiden hyviä ja huonoja puolia. Alati vaihtuva kenttä teki tehtävästä haastavaa, mutta sitäkin tärkeämpää oli saada aikaiseksi opas, joka ei vanhene kahdessa vuodessa. Opinnäytetyötä ohjasi Haaga-Helian viestintäosaston jäsen ja markkinoinnin asiantuntija Hanna Huuskonen, joka myös neuvoi oppaan visuaalisen ilmeen luomisessa.