Restella Oy kahvilatyöntekijöiden työhyvinvointi
Hautaniemi, Michaela (2021)
Lataukset:
Hautaniemi, Michaela
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611536
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Restella Oy:lle, joka on Keski-Suomessa toimiva 11 toimipaikan kahvilaketju. Yritys tunnetaan paremmin nimellä Caffitella Bakery Shop.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tämänhetkisen työtyytyväisyyden tilaa kahvilatyöntekijöiden näkökulmasta, sekä luoda tutkimustulosten pohjalta kehitysehdotuksia tulevaisuuden toimintaan. Ajankohta tutkimukselle oli varsin tarpeellinen, sillä yrityksessä ei ole toteutettu yhtä laajaa työhyvinvointitutkimusta aikaisemmin. Myös covid_19 pandemia on saattanut osaltaan vaikuttaa työhyvinvoinnin tasoon sekä työntekijöiden sitoutuneisuuteen yritystä kohtaan. Työstä on rajattu pois fyysisen työhyvinvoinnin osa-alueet, työmotivaation ja työnimun syvempi tarkastelu sekä työsuojeluun, työturvallisuuteen ja lainsäädäntöön liittyvä teoriaosuus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu työhyvinvoinnin moninaisesta kokonaisuudesta. Siinä esitellään kattavasti aihealueita ja tekijöitä, joista työhyvinvointi, työilmapiiri sekä työkyky rakentuu. Työssä avataan työhyvinvoinnin tärkeyttä niin yksilön, työyhteisön, esimiehen kuin organisaationkin näkökulmista, sekä esitellään erilaisia kehittämismenetelmiä- ja mahdollisuuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena työhyvinvointikyselylomakkeen avulla, joka luotiin Webropol 3.0 ohjelmaa hyödyntäen. Työhyvinvointikysely oli jaettu kolmeen eri teemaan. Ensimmäinen osio liittyi työntekijään itseensä, työkykyyn, ajatuksiin, mielipiteisiin sekä sitoutumishalukkuuteen. Toisessa osiossa käsiteltiin työyhteisön sekä työilmapiirin toimivuutta yksikkötasolla sekä koko yrityksen kesken. Viimeisessä osiossa keskityttiin yrityksen johtamis- ja toimintatapoihin, esimiestaitoihin, palautteen antamiseen, viestinnän toimivuuteen sekä palkitsemisjärjestelmään. Kysely oli avoinna työntekijöille kuusi päivää 16-21.3.2021. Vastaaminen tapahtui täysin anonyymisti. Kyselyyn vastasi mahdollisesta 33:sta kahvilatyöntekijästä- ja päälliköstä 27 henkilöä. Kyselyn vastausprosentti oli 81,8%, eli tutkimusta voidaan pitää onnistuneena.
Tutkimuksesta nousi esiin hyviä ja toimivia aihealueita. Hieman runsaammin nousi kuitenkin esiin tärkeitä työhyvinvoinnin elementtejä, joita tulisi tulevaisuuden toiminnassa pyrkiä kehittämään eteenpäin, jotta kahvilatyöntekijöiden työhyvinvointia sekä työtyytyväisyyttä saadaan edistettyä toivotulle tasolle. Tulosten valossa on nostettu esiin kuusi kehitysehdotusta pohdintaosioon. Näitä ovat arvostuksen ja kiitoksen osoittaminen, avoin työilmapiiri, palautteen vastaanottaminen sekä antaminen, työntekijän omat vaikutusmahdollisuudet, viestintä ja tiedonkulku sekä henkilöstöresurssien optimointi. Koska käsitteet ovat laajoja, on niissä paljon potentiaalia jatkotutkimuksia varten.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tämänhetkisen työtyytyväisyyden tilaa kahvilatyöntekijöiden näkökulmasta, sekä luoda tutkimustulosten pohjalta kehitysehdotuksia tulevaisuuden toimintaan. Ajankohta tutkimukselle oli varsin tarpeellinen, sillä yrityksessä ei ole toteutettu yhtä laajaa työhyvinvointitutkimusta aikaisemmin. Myös covid_19 pandemia on saattanut osaltaan vaikuttaa työhyvinvoinnin tasoon sekä työntekijöiden sitoutuneisuuteen yritystä kohtaan. Työstä on rajattu pois fyysisen työhyvinvoinnin osa-alueet, työmotivaation ja työnimun syvempi tarkastelu sekä työsuojeluun, työturvallisuuteen ja lainsäädäntöön liittyvä teoriaosuus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu työhyvinvoinnin moninaisesta kokonaisuudesta. Siinä esitellään kattavasti aihealueita ja tekijöitä, joista työhyvinvointi, työilmapiiri sekä työkyky rakentuu. Työssä avataan työhyvinvoinnin tärkeyttä niin yksilön, työyhteisön, esimiehen kuin organisaationkin näkökulmista, sekä esitellään erilaisia kehittämismenetelmiä- ja mahdollisuuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena työhyvinvointikyselylomakkeen avulla, joka luotiin Webropol 3.0 ohjelmaa hyödyntäen. Työhyvinvointikysely oli jaettu kolmeen eri teemaan. Ensimmäinen osio liittyi työntekijään itseensä, työkykyyn, ajatuksiin, mielipiteisiin sekä sitoutumishalukkuuteen. Toisessa osiossa käsiteltiin työyhteisön sekä työilmapiirin toimivuutta yksikkötasolla sekä koko yrityksen kesken. Viimeisessä osiossa keskityttiin yrityksen johtamis- ja toimintatapoihin, esimiestaitoihin, palautteen antamiseen, viestinnän toimivuuteen sekä palkitsemisjärjestelmään. Kysely oli avoinna työntekijöille kuusi päivää 16-21.3.2021. Vastaaminen tapahtui täysin anonyymisti. Kyselyyn vastasi mahdollisesta 33:sta kahvilatyöntekijästä- ja päälliköstä 27 henkilöä. Kyselyn vastausprosentti oli 81,8%, eli tutkimusta voidaan pitää onnistuneena.
Tutkimuksesta nousi esiin hyviä ja toimivia aihealueita. Hieman runsaammin nousi kuitenkin esiin tärkeitä työhyvinvoinnin elementtejä, joita tulisi tulevaisuuden toiminnassa pyrkiä kehittämään eteenpäin, jotta kahvilatyöntekijöiden työhyvinvointia sekä työtyytyväisyyttä saadaan edistettyä toivotulle tasolle. Tulosten valossa on nostettu esiin kuusi kehitysehdotusta pohdintaosioon. Näitä ovat arvostuksen ja kiitoksen osoittaminen, avoin työilmapiiri, palautteen vastaanottaminen sekä antaminen, työntekijän omat vaikutusmahdollisuudet, viestintä ja tiedonkulku sekä henkilöstöresurssien optimointi. Koska käsitteet ovat laajoja, on niissä paljon potentiaalia jatkotutkimuksia varten.