Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vähemmän radioaktiiviset nuoret – Keinoja YleX-radiokanavalle nuoren yleisön houkutteluun 2020-luvulla

Sorsa, Vilja (2021)

 
Avaa tiedosto
ONT_Sorsa_Vilja_2021.pdf (875.9Kt)
Lataukset: 


Sorsa, Vilja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611572
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii nuorten ajatuksia ja näkemyksiä Yleisradion YleX-radiokanavan ohjelmistosta. Tutkimuksen tavoitteena on löytää keinoja, miten YleX-kanava saa tulevaisuudessa houkuteltua lisää 15–29-vuotiaita kuulijoita taajuudelleen. Työ on tehty toimeksiantona Yleisradio Oy:lle keväällä 2021.

YleX:n ja muiden suomalaisten radiokanavien nuorten kuuntelijoiden määrä on vähentynyt trendinomaisesti 2010-luvulla. Lisäksi nuoren yleisön kiinnostuksen kohteet ja mediakäyttäytyminen ovat jatkuvassa murroksessa, joten kohderyhmän tavoitteluun käytettävien keinojen säännöllinen päivittäminen on tärkeää.

Tässä laadullisessa tutkimuksessa menetelmänä oli YleX-kanavaa kuuntelemattomien nuorten kuuntelijaraati. Tutkimuspäivä oli lauantai 27.3.2021, ja tutkimushenkilöitä oli kuusi. Varsinaisina tutkimusmenetelminä käytettiin tutkimushenkilöiden puolistrukturoituja haastatteluja sekä strukturoitua lomakehaastattelua. Tutkimusta taustoittamaan ja tukemaan tehtiin kaksi asiantuntijahaastattelua.

Tutkimustulosten perusteella nuoret kaipaavat radioltaan persoonalähtöistä fanituskulttuuria, ilmiöitä, uutta musiikkia sekä vaikutusmahdollisuuksia ja tapahtumia. Nuorta kohderyhmää tavoittaakseen radiolähetysten rinnalla tulee olla hyvin suunniteltua ja ohjattua toimintaa nuorten suosimissa sosiaalisen median kanavissa.

Tulosten pohjalta YleX:lle syntyi seuraavat kuusi keinoa uuden nuoren yleisön tavoittamiseen: 1. Kohderyhmän selkeämpi tarkentaminen 2. Uusien, nuorien vetonaulajuontajien löytäminen 3. Yhteisön ja yhteisen kohtaamispaikan luominen 4. YleX:n omien tapahtumien saaminen kaikkien ulottuville 5. Kuuntelijoiden vaikuttamismahdollisuuksien kehittäminen 6. Uuden musiikin painottaminen ja raskaamman musiikin lisääminen. Nuorten radio on interaktiivinen ja moniaistillinen yhteisö, joka tarjoaa kuuntelijalleen ilmiöitä ja on mukana niin arjessa kuin juhlassa hyödyntäen erilaisia kanavia, joille tuotettavien sisältöjen sydän ja alkulähde on perinteinen FM-radio.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste