Omatoimikirjaston toimintamallin kehittäminen
Alaoutinen, Mervi (2021)
Alaoutinen, Mervi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711619
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa toimintatutkimuksessa tarkastellaan Luumäen pääkirjaston omatoimikirjaston toimintamallia ja kehitetään sitä palvelumuotoilun keinoin. Kehittämistyö osallistaa asiakkaita sekä henkilökuntaa ja tavoitteena on toimintamallin parantaminen. Toimeksiantajana on Luumäen kunta. Kirjastojen toimintaympäristöt ovat muuttuneet osittain vuonna 2017 voimaan astuneen uudistetun kirjastolain sekä osittain digitalisaation tuomien mahdollisuuksien ansiosta.
Kirjastopalvelujen kehitys on näkynyt viime vuosina edelleen Luumäellä, eteläkarjalaisessa maalaiskunnassa siten, että käyttöön otettiin syksyllä 2020 uusi palvelumuoto: omatoimikirjasto. Toimintaympäristön muutokset edellyttävät myös kirjastopalveluiden kehittymistä. Kun niitä parannetaan ja muotoillaan, on tärkeää huomioida sekä henkilökunnan että asiakkaiden ottaminen mukaan tähän muotoiluprosessiin. Omatoimikirjaston toimintamallin kehittäminen vastaa lain vaatimukseen kunnallisten palveluiden saavutettavuuden parantamisesta.
Tässä tutkimuksessa on käytetty asiakkaiden havainnointia, asiantuntijahaastatteluja, osallistettu paikallisia nuoria työpajaan, pidetty kehityspalaveri työyhteisön kesken sekä benchmarkattu jo tehtyjä omatoimikirjastoratkaisuja. Toimintamallin kehittäminen toi käytännön kokemusta kehittämis- ja osallistamistoimien järjestämisestä sekä ohjaamisesta. Sekä henkilökunnan että asiakkaiden osallistamisen pohjalta paikallinen asiakasymmärrys parani, ja sen pohjalta laadittiin erilaisia asiakasprofiileja sekä tarkasteltiin heidän palvelupolkujaan. Nämä ovat käytännön työkaluja, joiden avulla voi suunnitella eri asiakkaiden tarpeisiin liittyviä kirjastopalveluja huomioiden omatoimikirjaston toiminta ja sen tuomat mahdollisuudet.
Kehittämistyön myötä kävi ilmi, että toimintamallin kehittäminen on kokonaisvaltainen prosessi, jossa tulee huomioida kirjaston tilat opasteineen, tunnelma, paikallisten asiakkaiden tarpeet sekä organisaation henkilökunnan näkökulma. Asiakkaat ovat ottaneet omatoimiajan ilahtuneesti vastaan ja henkilökunta näkee palvelun arvon lisäpalveluna.
Kirjastopalvelujen kehitys on näkynyt viime vuosina edelleen Luumäellä, eteläkarjalaisessa maalaiskunnassa siten, että käyttöön otettiin syksyllä 2020 uusi palvelumuoto: omatoimikirjasto. Toimintaympäristön muutokset edellyttävät myös kirjastopalveluiden kehittymistä. Kun niitä parannetaan ja muotoillaan, on tärkeää huomioida sekä henkilökunnan että asiakkaiden ottaminen mukaan tähän muotoiluprosessiin. Omatoimikirjaston toimintamallin kehittäminen vastaa lain vaatimukseen kunnallisten palveluiden saavutettavuuden parantamisesta.
Tässä tutkimuksessa on käytetty asiakkaiden havainnointia, asiantuntijahaastatteluja, osallistettu paikallisia nuoria työpajaan, pidetty kehityspalaveri työyhteisön kesken sekä benchmarkattu jo tehtyjä omatoimikirjastoratkaisuja. Toimintamallin kehittäminen toi käytännön kokemusta kehittämis- ja osallistamistoimien järjestämisestä sekä ohjaamisesta. Sekä henkilökunnan että asiakkaiden osallistamisen pohjalta paikallinen asiakasymmärrys parani, ja sen pohjalta laadittiin erilaisia asiakasprofiileja sekä tarkasteltiin heidän palvelupolkujaan. Nämä ovat käytännön työkaluja, joiden avulla voi suunnitella eri asiakkaiden tarpeisiin liittyviä kirjastopalveluja huomioiden omatoimikirjaston toiminta ja sen tuomat mahdollisuudet.
Kehittämistyön myötä kävi ilmi, että toimintamallin kehittäminen on kokonaisvaltainen prosessi, jossa tulee huomioida kirjaston tilat opasteineen, tunnelma, paikallisten asiakkaiden tarpeet sekä organisaation henkilökunnan näkökulma. Asiakkaat ovat ottaneet omatoimiajan ilahtuneesti vastaan ja henkilökunta näkee palvelun arvon lisäpalveluna.