Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kasvattajatiimin pedagogisena johtajana toimimisesta
Joensuu, Laura (2021)
Joensuu, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611344
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kasvattajatiimin pedagogisena johtajana toimimisesta. Varhaiskasvatuksen siirryttyä opetushallinnon alle pedagogiikka ja varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen vastuu korostuvat käytännön työssä entisestään. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät kasvattajatiimin pedagogisen johtajuuden, mitä vastuita ja työtehtäviä heidän mielestään kuuluu tiimin pedagogiseen johtamiseen ja miten he toteuttavat pedagogista johtamista tiimissään. Tavoitteena oli tutkia myös sitä, millaisia kokemuksia ja haasteita opettajilla oli ilmennyt työssään tiiminsä pedagogisena johtajana ja tarvitsevatko opettajat mielestään lisää tukea, resursseja tai koulutusta tiimin pedagogiseen johtamiseen. Tutkimuksen tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Analyysin tuloksena aineistosta erottui useita rooleja, joissa varhaiskasvatuksen opettajat näkevät toimivansa työskennellessään tiiminsä pedagogisena johtajana. Nämä roolit ovat pedagogisen vastuun kantaja, yhteisten arvojen ja perustehtävän kirkastaja, yhteisen suunnan rakentaja, keskustelun ylläpitäjä, roolimalli ja ohjaaja, linkki eri toimijoiden välillä, positiivinen kannustaja ja yhteisöllisyyden luoja sekä kehittäjä.
Esimiesten ja opettajakollegojen tuki nähtiin tärkeänä työn onnistumiselle, samoin riittävät mahdollisuudet tiimin kanssa käydylle vuorovaikutteiselle keskustelulle. Työn haasteina opettajat toivat esille tiimin sisäisen vuorovaikutuksen ongelmat ja sitoutumisen puutteen, tiimin vaihtuvuuden, riittämättömät resurssit tiimin yhteiselle vuorovaikutteiselle keskustelulle sekä oman epävarmuutensa ottaa johtajan roolia tiimissä, etenkin työuran alussa. Lähes kaikki vastaajat toivoivat lisää säännöllistä koulutusta tiimin pedagogiseen johtamiseen.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Analyysin tuloksena aineistosta erottui useita rooleja, joissa varhaiskasvatuksen opettajat näkevät toimivansa työskennellessään tiiminsä pedagogisena johtajana. Nämä roolit ovat pedagogisen vastuun kantaja, yhteisten arvojen ja perustehtävän kirkastaja, yhteisen suunnan rakentaja, keskustelun ylläpitäjä, roolimalli ja ohjaaja, linkki eri toimijoiden välillä, positiivinen kannustaja ja yhteisöllisyyden luoja sekä kehittäjä.
Esimiesten ja opettajakollegojen tuki nähtiin tärkeänä työn onnistumiselle, samoin riittävät mahdollisuudet tiimin kanssa käydylle vuorovaikutteiselle keskustelulle. Työn haasteina opettajat toivat esille tiimin sisäisen vuorovaikutuksen ongelmat ja sitoutumisen puutteen, tiimin vaihtuvuuden, riittämättömät resurssit tiimin yhteiselle vuorovaikutteiselle keskustelulle sekä oman epävarmuutensa ottaa johtajan roolia tiimissä, etenkin työuran alussa. Lähes kaikki vastaajat toivoivat lisää säännöllistä koulutusta tiimin pedagogiseen johtamiseen.