Näytä suppeat kuvailutiedot

HILJAINEN TIETO NÄKYVÄKSI : Case: Ylivieskan CENTRIA tutkimus ja kehitys

Huhtamäki, Elina (2012)

dc.contributor.authorHuhtamäki, Elina
dc.date.accessioned2012-11-27T07:16:39Z
dc.date.available2012-11-27T07:16:39Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2012112416274
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/49971
dc.description.abstractOpinnäytetyön toimeksiantaja on Ylivieskan CENTRIA tutkimus ja kehitys. CENTRIA tekee yhteistyötä alueen yritysten kanssa ja pyrkii soveltamaan tehokkaasti teknologiaa ja osaamista käytännön tasolla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ratkaisuja hiljaisen tiedon säilyttämiseen Ylivieskan CENTRIA tutkimus ja kehityksessä. Tavoitteena oli luoda toimintamalli Ylivieskan CENTRIAn TKI-toiminnassa syntyvän hiljaisen tiedon säilyttämiseksi organisaatiossa sekä laatia Ylivieskan CENTRIAn palveluista referenssitarinoita markkinoinnin tueksi. Referenssitarinoita laadittiin viidelle eri palvelulle: messupalvelut, tuotantotalous/toiminnanohjausjärjestelmät, puutuote, tuotantotekniikka ja software. Hiljaisen tiedon saattaminen näkyväksi ja siirrettävään muotoon on tärkeää, koska silloin se tulee koko työyhteisön käyttöön ja jää organisaation voimavaraksi, vaikka työntekijä lähtisi pois organisaatiosta. CENTRIAssa on tähän opinnäytetyöhön valituksi tulleiden tiimien osalta havaittu referenssitietojen ja -tarinoiden tarvetta markkinoinnin avuksi. Hiljainen tieto liittyy olennaisesti johtamisen kenttään. Teoriaperustassa käsiteltiin johtamista yleisellä tasolla, henkilöstöresurssien johtamista, osaamisen johtamista, tiedon johtamista sekä hiljaista tietoa ja sen johtamista. Työn empiirisessä osassa toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella tehdyt haastattelut. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viidestä tiimistä yhteensä kuutta työntekijää syyskuussa 2012. Työn tavoitteet toteutuivat. Haastatteluaineiston analysoinnissa selvisi, että CENTRIAssa on edellytyksiä hiljaisen tiedon näkyväksi saattamiselle ja pystyttiin ehdottamaan toimintamallia sen toteuttamiseen. Referenssitarinoita varten kerätystä aineistosta saatiin esille ydinasiat, joiden ympärille tarinat laadittiin.fi
dc.description.abstractThis thesis was commissioned by CENTRIA research and development of Ylivieska. CENTRIA cooperates with companies in their area of operation, and aims to apply technology and know-how effectively at a practical level. The purpose of this thesis was to answer the question of how to keep tacit knowledge within CENTRIA research and development of Ylivieska. The objective was to create a model to capture the tacit knowledge which is generated in CENTRIA research and development and also to create reference stories to support marketing. Reference stories were created for the five different services: fair services, industrial engineering and management/operation control systems, wood laboratory, industrial engineering and software. It is important to try to turn the employees' tacit knowledge into explicit knowledge because it is then available for the entire work community, and this resource is maintained in the organization even when an employee leaves. The reference stories that were created were required because the chosen services needed some support in marketing their services. Tacit knowledge is essentially related to the fields of management. The theory part discussed topics of management in general, human resource management, know-how management, and knowledge management as well as tacit knowledge and the management of it. The qualitative research was carried out during September 2012 by conducting interviews. Six people were interviewed. The objectives of this thesis were achieved. The material that was collected by interviews showed that the circumstances in CENTRIA are such that it is possible to turn tacit knowledge into explicit knowledge, and that model for that could be proposed. The material that was collected for the reference stories included the core issues on which those stories were then based.en
dc.language.isofin
dc.publisherCentria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleHILJAINEN TIETO NÄKYVÄKSI : Case: Ylivieskan CENTRIA tutkimus ja kehitysfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1907
dc.organizationCentria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
dc.subject.ysahiljainen tietofi
dc.subject.ysahenkilöstöresurssitfi
dc.subject.ysajohtaminenfi
dc.subject.ysaosaaminenfi
dc.subject.ysaosaamisen johtaminenfi
dc.subject.ysatietämyksenhallintafi
dc.contributor.organizationCentria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
dc.subject.keywordhiljainen tieto
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot