Kirjastotyötä koronan aikaan : päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö
Saarenpää, Marianne (2021)
Saarenpää, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611548
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan kirjastovirkailijan työtä Turun kaupunginkirjastossa talvella 2021. Opinnäytetyö on kirjoitettu päiväkirjamuotoisena. Opinnäytetyön tarkoituksena on Turun kaupunginkirjaston kirjastonvirkailijan työn kehittäminen ja kuvaaminen, sekä kirjoittajan ammatillisen osaamisen syventäminen.
Opinnäytetyö koostuu kymmenestä seurantaviikosta. Seurantaviikkojen päiväkirjaraportoinnissa kuvataan päivittäisiä työtehtäviä. Kunkin seurantaviikon päätteeksi viikon aikana esiin nousseita haasteita tarkastellaan viikkoanalyysissa, jossa pyritään löytämään uusia menetelmiä ja ratkaisumalleja kirjastovirkailijan työhön. Viikkoanalyysissa esiin nousseita teemoja ovat mm. lastenkirjastotyö korona-aikana, sosiaalisen median hyödyntäminen kirjastotyössä, työssä jaksaminen sekä Turun oppimateriaalikeskuksen toiminnan kehittäminen.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö kehitti kirjoittajan taitoja ratkaista työhön liittyviä haasteita ja synnytti konkreettisia kehitysehdotuksia kirjastovirkailijan työhön. Säännöllinen päiväkirjaraportointi selkeytti työtehtäviin liittyvää ajankäyttöä ja päiväkirjaraporttien analysoiminen syvensi kirjoittajan ammatillista osaamista ja vahvisti ammatti-identiteettiä. Raportointijakson aikana kirjaston palvelu oli koronapandemiasta johtuen rajoitettua, joten tämän ainutlaatuisen ajanjakson kuvaus voi hyödyttää asiasta kiinnostuneita opiskelijoita myös tulevina vuosina.
Opinnäytetyö koostuu kymmenestä seurantaviikosta. Seurantaviikkojen päiväkirjaraportoinnissa kuvataan päivittäisiä työtehtäviä. Kunkin seurantaviikon päätteeksi viikon aikana esiin nousseita haasteita tarkastellaan viikkoanalyysissa, jossa pyritään löytämään uusia menetelmiä ja ratkaisumalleja kirjastovirkailijan työhön. Viikkoanalyysissa esiin nousseita teemoja ovat mm. lastenkirjastotyö korona-aikana, sosiaalisen median hyödyntäminen kirjastotyössä, työssä jaksaminen sekä Turun oppimateriaalikeskuksen toiminnan kehittäminen.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö kehitti kirjoittajan taitoja ratkaista työhön liittyviä haasteita ja synnytti konkreettisia kehitysehdotuksia kirjastovirkailijan työhön. Säännöllinen päiväkirjaraportointi selkeytti työtehtäviin liittyvää ajankäyttöä ja päiväkirjaraporttien analysoiminen syvensi kirjoittajan ammatillista osaamista ja vahvisti ammatti-identiteettiä. Raportointijakson aikana kirjaston palvelu oli koronapandemiasta johtuen rajoitettua, joten tämän ainutlaatuisen ajanjakson kuvaus voi hyödyttää asiasta kiinnostuneita opiskelijoita myös tulevina vuosina.