Vuosi luonnossa : vuosikello luontokasvatukseen
Kemppainen, Amanda; Mäkinen, Pauliina (2021)
Kemppainen, Amanda
Mäkinen, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711601
Tiivistelmä
Kehittämistyömme tavoitteena oli tuottaa luontokasvatukseen liittyvä työväline kasvattajien tueksi. Tarkoituksena oli, että työvälinettä voisi hyödyntää päiväkodissa kaiken ikäisten lasten kanssa ja siinä huomioitaisiin myös kestävä kehitys. Kehittämistyömme toimeksiantajana toimi Norlandia luontopäiväkoti Apila, jossa painotetaan positiivisen luontosuhteen kehittymistä sekä kestävään elämäntapaan ohjaamista (Norlandia päiväkodit 2021).
Tietoperustassa keskeisiä teemoja ovat lapsen ja luonnon suhde, ympäristökasvatus ja kasvattajan rooli ympäristökasvatuksessa. Kehittämistyön menetelminä käytimme dialogista keskustelua. Kehittämistyömme loppuvaiheessa käytimme myös menetelmänä kokeilevaa toimintaa ja veimme opinnäytetyön arvioitavaksi kahteen eri päiväkotiin ennen sen luovuttamista Norlandia luontopäiväkoti Apilaan.
Kehittämistyömme tuotoksena syntyi luontoon liittyvä Vuosi luonnossa -vuosikello. Vuosi luonnossa -vuosikello sisältää erilaisia toimintatuokioita neljään eri vuodenaikaan sekä kestävään kehitykseen liittyen. Vuosikello on monipuolinen ja helppokäyttöinen. Toimintatuokiot on suunniteltu 1-5 -vuotiaille lapsille ja toimintatuokioiden lisäksi vuosikellomme sisältää loruja, kuvia ja tarinoita. Vuosikellomme innostaa liikkumaan luonnossa ja antaa lapsille erilaisia luontokokemuksia. Luontokokemuksien kautta lasten luontosuhde vahvistuu sekä halu suojella luontoa kasvaa. The purpose of the development work was to produce a tool related to nature education to support educators. The intention was that the tool could be utilized in kindergarten with children of all ages and would also consider sustainable development. Our development work was commissioned by Norlandia luontopäiväkoti Apila, which emphasizes the development of a positive nature relationship as well as guiding a sustainable lifestyle (Norlandia päiväkodit 2021).
The key themes in the knowledge base are the relationship between child and nature, environmental education, and the role of the educator in environmental education. As methods of the development work we used dialogical conversation and literature review. In the final stages of our development work, we also used experimental activities as a method, and we took the thesis for evaluation to two different kindergartens before giving it to Norlandia luontopäiväkoti Apila.
The output of our development work was the nature-related Year in Nature year clock. Year in nature year clock includes different activity sessions for four different seasons as well as sustainable development. The year clock is versatile and easy to use. The activity sessions are designed for children aged between 1 and 5 years old and in addition to the activity sessions, our year clock includes rhymes, pictures, and stories. Our year clock inspires moving in nature and gives children a different sorts of nature experiences. Through nature experiences, children's relationship with nature is strengthened and the desire to protect nature is growing.
Tietoperustassa keskeisiä teemoja ovat lapsen ja luonnon suhde, ympäristökasvatus ja kasvattajan rooli ympäristökasvatuksessa. Kehittämistyön menetelminä käytimme dialogista keskustelua. Kehittämistyömme loppuvaiheessa käytimme myös menetelmänä kokeilevaa toimintaa ja veimme opinnäytetyön arvioitavaksi kahteen eri päiväkotiin ennen sen luovuttamista Norlandia luontopäiväkoti Apilaan.
Kehittämistyömme tuotoksena syntyi luontoon liittyvä Vuosi luonnossa -vuosikello. Vuosi luonnossa -vuosikello sisältää erilaisia toimintatuokioita neljään eri vuodenaikaan sekä kestävään kehitykseen liittyen. Vuosikello on monipuolinen ja helppokäyttöinen. Toimintatuokiot on suunniteltu 1-5 -vuotiaille lapsille ja toimintatuokioiden lisäksi vuosikellomme sisältää loruja, kuvia ja tarinoita. Vuosikellomme innostaa liikkumaan luonnossa ja antaa lapsille erilaisia luontokokemuksia. Luontokokemuksien kautta lasten luontosuhde vahvistuu sekä halu suojella luontoa kasvaa.
The key themes in the knowledge base are the relationship between child and nature, environmental education, and the role of the educator in environmental education. As methods of the development work we used dialogical conversation and literature review. In the final stages of our development work, we also used experimental activities as a method, and we took the thesis for evaluation to two different kindergartens before giving it to Norlandia luontopäiväkoti Apila.
The output of our development work was the nature-related Year in Nature year clock. Year in nature year clock includes different activity sessions for four different seasons as well as sustainable development. The year clock is versatile and easy to use. The activity sessions are designed for children aged between 1 and 5 years old and in addition to the activity sessions, our year clock includes rhymes, pictures, and stories. Our year clock inspires moving in nature and gives children a different sorts of nature experiences. Through nature experiences, children's relationship with nature is strengthened and the desire to protect nature is growing.