Asiakassegmentti- ja brändiuudistuksen suunnitelma : case: Gresantti Ky
Valonen, Essi (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711620
Tiivistelmä
Oikean kohderyhmän valitseminen on yksi yrityksen tärkeimpiä tehtäviä toiminnan kannattavuuden takaamiseksi. Toisaalta tarkkakaan kohderyhmän määrittely ei auta, mikäli kohderyhmä ei näy yrityksen brändissä. Brändimuotoilu ja kohderyhmäajattelu kulkevat käsi kädessä silloin, kun asiakas voi samaistua yritykseen ja kokee sen omakseen. Tähän tilanteeseen pyritään toimeksiantajayrityksessä tämän opinnäytetyön avulla.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Etelä-Pohjanmaalla toimiva kultasepän alan yritys Gresantti Ky. Yritys on toiminut jo yli kahden vuosikymmenen ajan toimivaksi havaitulla tavallaan, tarjoten jälleenmyyjille laadukkaita ja taidokkaasti valmistettuja mallistokoruja myytäväksi edelleen asiakkailleen. Ajan kuluessa yrityksen segmenttiajattelu ja brändi on todettu vanhentuneen, mikä on yksi keskeisimpiä ongelmia, joihin tämä opinnäytetyö vastaa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan segmenttiajattelua ja brändin muodostumista. Kohderyhmää kirkastetaan ehdottamalla kahta asiakaspersoonaa, joihin tutustutaan paremmin niin tilastotiedon, kuin syvähaastattelun keinoin. Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin tiivistä yhteistyötä Gresantin yrittäjän kanssa, varmistaen ehdotettujen muutosten sopivuuden juuri kyseiseen yritykseen.
Tuloksena opinnäytetyössä oli valmis ehdotus uudesta kohderyhmästä sekä käytännöllinen, selkeä ja kustannustehokas brändiuudistuksen projektisuunnitelma. Suunnitelma otetaan käyttöön kevään 2021 aikana. Lopussa ehdotetaan myös tulevaisuuden kehitysideoita muun muassa markkinointiin esimerkiksi markkinointisuunnitelman muodossa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Etelä-Pohjanmaalla toimiva kultasepän alan yritys Gresantti Ky. Yritys on toiminut jo yli kahden vuosikymmenen ajan toimivaksi havaitulla tavallaan, tarjoten jälleenmyyjille laadukkaita ja taidokkaasti valmistettuja mallistokoruja myytäväksi edelleen asiakkailleen. Ajan kuluessa yrityksen segmenttiajattelu ja brändi on todettu vanhentuneen, mikä on yksi keskeisimpiä ongelmia, joihin tämä opinnäytetyö vastaa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan segmenttiajattelua ja brändin muodostumista. Kohderyhmää kirkastetaan ehdottamalla kahta asiakaspersoonaa, joihin tutustutaan paremmin niin tilastotiedon, kuin syvähaastattelun keinoin. Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin tiivistä yhteistyötä Gresantin yrittäjän kanssa, varmistaen ehdotettujen muutosten sopivuuden juuri kyseiseen yritykseen.
Tuloksena opinnäytetyössä oli valmis ehdotus uudesta kohderyhmästä sekä käytännöllinen, selkeä ja kustannustehokas brändiuudistuksen projektisuunnitelma. Suunnitelma otetaan käyttöön kevään 2021 aikana. Lopussa ehdotetaan myös tulevaisuuden kehitysideoita muun muassa markkinointiin esimerkiksi markkinointisuunnitelman muodossa.
