Palveluprosessien ja projektien laadunhallinta : Case Yritystehdas Oy
Huttunen, Leeni (2021)
Huttunen, Leeni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä vaatimuksia dokumentaation hallinnalla on
laadunhallintastandardien näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia, kuinka yrityksen nykyinen
dokumentaation hallinta eroaa standardin mukaisesta ohjeistuksesta. Tämän lisäksi tarkoituksena
oli ohjeistaa yritystä dokumentaation hallinnassa siten, että dokumentaation hallinta
tehostaa prosesseja ja laadunhallintaa.
Tutkimusaineiston hankkiminen toteutettiin haastattelemalla yrityksen työntekijöitä. Tutkimuksessa
tuli ilmi, että yrityksessä on mietitty dokumentaation hallintaan liittyviä asioita
joissain määrin, mutta myös kehitettävää löytyi. Yrityksessä oli mietitty muun muassa dokumenttien
säilytyspaikkoja ja tietosuojaa. Prosessin osalta tutkimuksessa löytyi epäkohtia
prosessiin kuuluvuuteen ja sen omistajuuteen liittyen.
ISO 9001 laadunhallintastandardin mukaisen laadun- ja dokumentaationhallintajärjestelmän
luomiseksi, organisaation tulee määrittää laadunhallinnan piiriin kuuluva dokumentoitu
tieto, sen säilytysajat ja tallennusväline. Lisäksi tulisi varmistaa dokumenttien yksilöinti
ja tunnistus, sekä huomioida dokumentin elinkaarihallinta, johon kuuluu dokumentin
hallinta sen luomisesta arkistointiin ja poistamiseen saakka. Tärkeimmät dokumentit tulisi
katselmoida ja hyväksyä ennen käyttöönottoa.
Tärkeänä osana laadunhallintaa on myös muutostenhallinta, sekä jäljitettävyys, mikä tulisi
varmistaa tarvittavien dokumenttien ja toiminnan osalta. Lisäksi prosessien toiminnan ja
kehittämisen kannalta prosesseille tulisi määrittää prosessin omistaja.
laadunhallintastandardien näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia, kuinka yrityksen nykyinen
dokumentaation hallinta eroaa standardin mukaisesta ohjeistuksesta. Tämän lisäksi tarkoituksena
oli ohjeistaa yritystä dokumentaation hallinnassa siten, että dokumentaation hallinta
tehostaa prosesseja ja laadunhallintaa.
Tutkimusaineiston hankkiminen toteutettiin haastattelemalla yrityksen työntekijöitä. Tutkimuksessa
tuli ilmi, että yrityksessä on mietitty dokumentaation hallintaan liittyviä asioita
joissain määrin, mutta myös kehitettävää löytyi. Yrityksessä oli mietitty muun muassa dokumenttien
säilytyspaikkoja ja tietosuojaa. Prosessin osalta tutkimuksessa löytyi epäkohtia
prosessiin kuuluvuuteen ja sen omistajuuteen liittyen.
ISO 9001 laadunhallintastandardin mukaisen laadun- ja dokumentaationhallintajärjestelmän
luomiseksi, organisaation tulee määrittää laadunhallinnan piiriin kuuluva dokumentoitu
tieto, sen säilytysajat ja tallennusväline. Lisäksi tulisi varmistaa dokumenttien yksilöinti
ja tunnistus, sekä huomioida dokumentin elinkaarihallinta, johon kuuluu dokumentin
hallinta sen luomisesta arkistointiin ja poistamiseen saakka. Tärkeimmät dokumentit tulisi
katselmoida ja hyväksyä ennen käyttöönottoa.
Tärkeänä osana laadunhallintaa on myös muutostenhallinta, sekä jäljitettävyys, mikä tulisi
varmistaa tarvittavien dokumenttien ja toiminnan osalta. Lisäksi prosessien toiminnan ja
kehittämisen kannalta prosesseille tulisi määrittää prosessin omistaja.