Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkolehden kehitys: lukijasegmenteistä lukijapersooniin

Harju, Karri (2021)

 
Avaa tiedosto
Harju_Karri.pdf (13.06Mt)
Lataukset: 


Harju, Karri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611540
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu kehittämistyöstä Man Made Lifestyle -verkkolehdelle ja selvitystyöstä liittyen ostajapersooniin ja niiden soveltuvuudesta lukijapersooniksi. Man Made Lifestyle on miehille suunnattu verkkolehti, joka on toiminut noin seitsemän vuotta. Lukijapersoonien avulla tavoitteena on kehittää verkkolehden sisältöä, mutta myös kirkastaa pitkällä aikavälillä brändiä. Tarkoitus on tavoittaa verkkolehden kohderyhmä aiempaa paremmin sisällöllä sekä tavalla puhua lukijalle. Välillisesti kirkastettu käsitys kenelle kirjoitetaan voi motivoida tekijätiimiä, joka tekee lehteä harrastuslähtöisesti. Mieskohderyhmä on ollut historiallisesti haastava, ja miehille suunnatut julkaisut ovat lopettaneet toimintansa usein kannattamattomina.

Kehittämistyön tavoitteena oli rakentaa verkkolehdelle lukijapersoonat käyttäen hyväksi ostajapersoonien menetelmiä. Ostajapersoonat ovat Alan Cooperin 1980-luvulla kehittämä menetelmä, jota voidaan hyödyntää kuvitteellisia persoonia niin palveluiden kuin markkinoinnin kehitykseen. Selvitystyön oli tarkoitus löytää vastaus 1) soveltuuko ostajapersoonat pienehkön verkkojulkaisun lukijapersooniksi ja 2) millaista arvoa ostajapersoonat voivat antaa sisällön laatimiseen.

Selvitystyön seurauksena todettiin, että ostajapersoonat soveltuvat verkkojulkaisun lukijapersooniksi. Ostajapersoonien määrittäminen kirkasti myös monia kohderyhmään liittyviä ajatuksia ja antoi aiempaa paremman kokonaiskuvan siitä, kenelle verkkolehteä tehdään. Samalla ymmärrys kohderyhmän haasteita kohtaan parani. Selkeät lukijapersoonat motivoivat tekijöitä sisällön suunnittelussa.

Kehittämistyöstä syntyi konkreettisena lopputuloksena Man Made Lifestylelle ostajapersoonien menetelmillä luodut kolme lukijapersoonaa sekä jatkoehdotus verkkolehden kehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste