Internet-markkinapaikkojen hyödyntäminen verkkokaupan ohessa
Vekkeli, Joonas (2021)
Vekkeli, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711684
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö avaa Internet-markkinapaikkojen toimintaa ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita verkossa kulutustuotteitta myyville yrittäjille. Sen tavoite oli selvittää, onko markkinapaikkoja kannattavaa käyttää lisämyyntikanavana verkkokaupan kanssa.
Opinnäytetyössä tutkittiin Pohjoismaissa tunnettuja markkinapaikkoja tapaustutkimusmenetelmin ja vertailtiin näiden myynti- ja markkinointistrategioita. Tutkittavia asioita olivat markkinapaikkojen sisäänpääsykriteerit, kilpailusta erottautumisen keinot, tärkeimmät tuote- ja kohderyhmät, ja markkinointikeinot, ja näiden vaikutukset yrittäjän omaan toimintaan. Tutkimus ei ole kuitenkaan täydellinen opas verkkokauppatoimintaan, vaikka siinä käsitelläänkin joitain menestyvän verkkokaupan kriteerejä. Tutkimus toteutettiin helmikuun ja toukokuun välisenä aikana.
Tutkimus osoitti jokaisen tutkitun markkinapaikan painottavan strategiassaan eri asioita, joten niiden käytöllä voi olla täysin eri vaikutuksia riippuen valitusta markkinapaikasta. Havaittiin, että markkinapaikasta riippuen sen käytöllä voi olla positiivinen, tai negatiivinen vaikutus yrittäjän omaan brändiin ja tunnettavuuteen. Samalla havaittiin miten tiukkoja markkinapaikkojen kriteerit ovat, ja miten ne vaikuttavat verkkokaupan kehittämiseen ja ylläpitoon teknisesti, liiketoiminnallisesti ja markkinoinnillisesti.
Opinnäytetyössä tutkittiin Pohjoismaissa tunnettuja markkinapaikkoja tapaustutkimusmenetelmin ja vertailtiin näiden myynti- ja markkinointistrategioita. Tutkittavia asioita olivat markkinapaikkojen sisäänpääsykriteerit, kilpailusta erottautumisen keinot, tärkeimmät tuote- ja kohderyhmät, ja markkinointikeinot, ja näiden vaikutukset yrittäjän omaan toimintaan. Tutkimus ei ole kuitenkaan täydellinen opas verkkokauppatoimintaan, vaikka siinä käsitelläänkin joitain menestyvän verkkokaupan kriteerejä. Tutkimus toteutettiin helmikuun ja toukokuun välisenä aikana.
Tutkimus osoitti jokaisen tutkitun markkinapaikan painottavan strategiassaan eri asioita, joten niiden käytöllä voi olla täysin eri vaikutuksia riippuen valitusta markkinapaikasta. Havaittiin, että markkinapaikasta riippuen sen käytöllä voi olla positiivinen, tai negatiivinen vaikutus yrittäjän omaan brändiin ja tunnettavuuteen. Samalla havaittiin miten tiukkoja markkinapaikkojen kriteerit ovat, ja miten ne vaikuttavat verkkokaupan kehittämiseen ja ylläpitoon teknisesti, liiketoiminnallisesti ja markkinoinnillisesti.