Lapsen kuulo- ja tuntoaistin häiriöiden merkitys arjessa : oppimismateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Saari, Maija; Vauhkonen, Maija (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Saari, Maija
Vauhkonen, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611479
Tiivistelmä
Aistien avulla lapsi kerää tietoa ympäristöstään ja reagoi saamiinsa aistiärsykkeisiin aivojen ohjeiden mukaisesti. Eri aistien automaattinen ja oikeanlainen toiminta takaavat lapselle oikeanlaisen kuvan ympäristöstä sekä itsestään. Aistitiedon jäsentämistä käyttöä varten kutsutaan sensoriseksi integraatioksi. Jos kaikki aistit eivät toimi oikeanlaisesti, puhutaan aistisäätelyhäiriöstä. Aistisäätelyhäiriöt voi vaikeuttaa lapsen elämää eri tavoin ja vaikutukset voivat ulottua syvälle. Lapsilla aistisäätelyhäiriöt ovat usein yhteydessä muihin neuropsykiatrisiin ja kehityksellisiin häiriöihin, jolloin puhutaan komorbiditeetista eli päällekkäistymisestä.
Opinnäytetyön toimeksianto saatiin Turun ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opettajalta. Opinnäytetyön tehtävänä oli laatia sairaanhoitajaopiskelijoille oppimismateriaalia lasten kuulo- ja tuntoaistin säätelyhäiriöistä. Opinnäytetyön tavoite on lisätä ajantasaista tietoa lasten aistisäätelyhäiriöistä sairaanhoitajaopiskelijoille, jotta he osaisivat paremmin toimia kohdatessaan kuulo- ja tuntoaistihäiriöisiä lapsia.
Kirjalliseen teoriaosuuteen pohjautuvassa oppimismateriaalissa kerrottiin lyhyesti aisteista, komorbiditeetista ja sensorisesta integraatiosta, pääpaino pidettiin aistisäätelyhäiriöissä. Aihetta selkeytettiin ja havainnollistettiin esimerkiksi kuuloa ja tuntoa esittävien kuvien avulla sekä tehtiin itsenäistä pohdintaa tukevia kysymyksiä aiheesta. Oppimismateriaali tehtiin PowerPoint-esityksenä Canva-kuvankäsittelysivuston avulla, jotta oppimismateriaalista saatiin helppolukuinen ja selkeä sekä visuaalisesti mielenkiintoa herättävä.
Lasten aistisäätelyhäiriöiden yleisyyden perusteella aihetta tulisi tutkia laajemmin. Lasten kanssa työskenteleville suunnattua materiaalia tulisi kehittää, sillä aistisäätelyhäiriöt koskettavat monia perheitä ja vaikuttavat elämän kaikkiin alueisiin. Tutkimalla aihetta lisää saataisiin ajantasaista tietoa, muun muassa yleisyydestä ja oireilusta, ja siten apua lasten arkeen. Sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattua materiaalia aiheesta tulisi kehittää, jotta heillä olisi keinot toimia aistisäätelyhäiriöisen lapsen kanssa.
ASIASANAT:
Aistisäätelyhäiriö, sensorinen integraatio, komorbiditeetti, kuuloaisti, tuntoaisti, lapsi. By using senses, a child gathers information about one’s environment and reacts to the sensory stimuli he or she receives according to the instructions given by the brain. The automatic and correct operation of different senses guarantee the child the right image of the environment and of him/herself. The structuring of sensory information for use is called sensory integration. If not all of the senses work properly, it is called sensory processing disorder. Sensory processing disorder can complicate a child’s life in many ways and the effects of it can extend deep. With children, sensory processing disorders can often be associated with other neuropsychiatric and developmental disorders, in which case we speak of comorbidity ergo overlap.
The task for this thesis was received from a teacher of mental health and substance abuse work at Turku University of Applied Sciences. The assignment was to prepare learning material for nursing students about children’s sensory disorder in terms of audition and sense of touch. The aim of the thesis is to increase up-to-date information about children’s sensory disorder for nursing students so that they can better act when dealing with children with auditory and touch sensory disorders.
The learning material based on the written theoretical part gave a brief account of the senses, comorbidity and sensory integration, with the main emphasis on sensory processing disorders. The topic was clarified and illustrated with images of hearing and touch, and questions were made to support independent reflection. The learning material was made as a PowerPoint presentation using the Canva image processing site to make the material suitable for independent study. The learning material was made to be easy to read, clear and visually appealing.
Based on the prevalence of sensory processing disorder in children, the topic should be studied more broadly. Material for those working with children should be developed, as sensory processing disorders affect many families and all aspects of life. Further research would provide up-to-date information, including on prevalence and symptoms, and thus assistance in children's daily lives. More material for nursing students on the topic should be developed so that they have the means to work with a child with sensory processing disorder.
KEYWORDS:
sensory processing disorder, sensory integration, comorbidity, auditory sense, tactile sense, child.
Opinnäytetyön toimeksianto saatiin Turun ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opettajalta. Opinnäytetyön tehtävänä oli laatia sairaanhoitajaopiskelijoille oppimismateriaalia lasten kuulo- ja tuntoaistin säätelyhäiriöistä. Opinnäytetyön tavoite on lisätä ajantasaista tietoa lasten aistisäätelyhäiriöistä sairaanhoitajaopiskelijoille, jotta he osaisivat paremmin toimia kohdatessaan kuulo- ja tuntoaistihäiriöisiä lapsia.
Kirjalliseen teoriaosuuteen pohjautuvassa oppimismateriaalissa kerrottiin lyhyesti aisteista, komorbiditeetista ja sensorisesta integraatiosta, pääpaino pidettiin aistisäätelyhäiriöissä. Aihetta selkeytettiin ja havainnollistettiin esimerkiksi kuuloa ja tuntoa esittävien kuvien avulla sekä tehtiin itsenäistä pohdintaa tukevia kysymyksiä aiheesta. Oppimismateriaali tehtiin PowerPoint-esityksenä Canva-kuvankäsittelysivuston avulla, jotta oppimismateriaalista saatiin helppolukuinen ja selkeä sekä visuaalisesti mielenkiintoa herättävä.
Lasten aistisäätelyhäiriöiden yleisyyden perusteella aihetta tulisi tutkia laajemmin. Lasten kanssa työskenteleville suunnattua materiaalia tulisi kehittää, sillä aistisäätelyhäiriöt koskettavat monia perheitä ja vaikuttavat elämän kaikkiin alueisiin. Tutkimalla aihetta lisää saataisiin ajantasaista tietoa, muun muassa yleisyydestä ja oireilusta, ja siten apua lasten arkeen. Sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattua materiaalia aiheesta tulisi kehittää, jotta heillä olisi keinot toimia aistisäätelyhäiriöisen lapsen kanssa.
ASIASANAT:
Aistisäätelyhäiriö, sensorinen integraatio, komorbiditeetti, kuuloaisti, tuntoaisti, lapsi.
The task for this thesis was received from a teacher of mental health and substance abuse work at Turku University of Applied Sciences. The assignment was to prepare learning material for nursing students about children’s sensory disorder in terms of audition and sense of touch. The aim of the thesis is to increase up-to-date information about children’s sensory disorder for nursing students so that they can better act when dealing with children with auditory and touch sensory disorders.
The learning material based on the written theoretical part gave a brief account of the senses, comorbidity and sensory integration, with the main emphasis on sensory processing disorders. The topic was clarified and illustrated with images of hearing and touch, and questions were made to support independent reflection. The learning material was made as a PowerPoint presentation using the Canva image processing site to make the material suitable for independent study. The learning material was made to be easy to read, clear and visually appealing.
Based on the prevalence of sensory processing disorder in children, the topic should be studied more broadly. Material for those working with children should be developed, as sensory processing disorders affect many families and all aspects of life. Further research would provide up-to-date information, including on prevalence and symptoms, and thus assistance in children's daily lives. More material for nursing students on the topic should be developed so that they have the means to work with a child with sensory processing disorder.
KEYWORDS:
sensory processing disorder, sensory integration, comorbidity, auditory sense, tactile sense, child.
