Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Användning av Human-Centered Design i visuella beställningsarbeten med kunden som målgrupp

Ijäs, Viktor (2021)

 
Avaa tiedosto
Ijas_Viktor.pdf (1.879Mt)
Lataukset: 


Ijäs, Viktor
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711748
Tiivistelmä
Examensarbetet är projektbaserat och är utfört för att skapa grafiska element för beställaren, i-fabriken. I-fabrikens uppgift är att effektivera, underlätta och utveckla undervisning och studier på Arcada med stöd av digitala hjälpmedel. Avgränsningarna är överenskomna med kunden så endast de elementen som stöder deras dagliga operationer av videoproduktion utformades. Elementen är utgjorda av en logo, en introanimation, en logoanimation, en namnskylt, en stinger och en grafisk manual. Arbetet har utförts i tätt samarbete med kunden genom att applicera arbetssättet från boken ”The Field Guide to Human-Centered Design” som är publicerad av IDEO.org för att involvera beställaren i processen och framställa det bästa möjliga resultatet för dem. Forskningsfrågorna för arbetet är “Hur ändras produkten i ett beställningsarbete då man involverar kunden i designprocessen?” och ”Vilka metoder inom Human-Centered Design kan tillämpas för att nå en lösning som formgivaren och kunden är nöjd med?” Logon utgjorde den viktigaste delen för utifrån dess utformning grundar sig resten av elementen. Från de första sex alternativen godkändes inget och efter ett möte med kunden försökte vi utforma en ny logo baserat på den ursprungliga logon. Genom att arbeta iterativt utgående från Human-Centered Designs tankesätt med de tre faserna; inspirations-, idé- och implementeringsfaserna kom vi till ett slutresultat som efter många förbättringsförslag slogs fast där både kunden och formgivaren var nöjda. När gruppen lärt sig de olika faserna var resten av elementens utformning enkelt. Intron, logoanimationen, namnskylten, stingern och grafiska manualen överskred inte mer än sju iterationer jämfört med logons nitton. Anekdotiska bevis pekade mot att andra som kom i kontakt med i-fabrikens nya utseende gillade det och tyckte det passade in i deras visuella presentation. Resultaten överensstämde med våra subjektiva tolkningar om projektets lyckande. De slutliga versionerna av elementen är en blandning av kundens vision och formgivarens förmåga att implementera de nya förslagen men också erbjuda egna lösningar. Besluten är grundade i kompromisser och diskussion där kundens vilja har största makten på grund av att Human-Centered Design hjälper att få deras insats med genom hela formgivningsprocessen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste