Feet-brändin kehittäminen kuluttajakyselyn avulla
Rantanen, Jussi (2021)
Rantanen, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711723
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kotimaista Feet-juoksujalkinebrändiä kuluttajakyselyn avulla. Feet on suhteellisen tuore brändi ja Feetin kuudes toimintavuosi on alkanut 2021. Feetin tuotteita myydään vain yrityksen verkkokaupassa feet.fi ja Lauttasaaressa sijaitsevasta myymälästä, jossa tuotteita on mahdollista myös sovittaa. Feet-brändin ongelma on tunnettuuden puute kilpailuilla juoksujalkinemarkkinoilla, joita hallitsevat suuret brändit, kuten Nike ja Adidas. Opinnäytetyön avulla Feet pystyy kehittämään brändin tunnettuutta, brändi-imagoaan ja tehdä oikein kohdennettua markkinointia tunnistamalla asiakkaiden tarpeita, arvostuksia, ostokäyttäytymistä ja suotuisia kohderyhmiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu neljästä teemasta, joita ovat brändin rakentaminen, brändin tunnettuuden rakentaminen, brändiuskollisuus ja kuluttajien ostokäyttäytyminen. Feet on pieni yritys, joka toimii käytännössä kahden avainhenkilön voimin ja on tärkeää löytää yritykselle oikein mitoitetut kehittämistoimenpiteet brändin tunnettuuden ja houkuttelevuuden lisäämiseksi.
Empiirinen osuus toteutettiin Webropol-ohjelmalla laaditulla kvantitatiivisella kuluttajakyselyllä Feet-brändin tärkeimmälle kohderyhmälle eli aktiivisille juoksuharrastajille. Kysely jaettiin suosituissa Facebookin juoksuryhmissä, jolloin kyselylle saatiin oikea kohderyhmä. Kuluttajakyselyn tavoitteena oli selvittää aktiivisten juoksuharrastajien juoksujalkine mieltymyksiä ja arvostuksia, sekä Feet-brändin tunnettuutta ja houkuttelevuutta. Kyselyllä haettiin myös vastauksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen, somekäyttäytymiseen ja asiakastyytyväisyyteen, jotka ovat merkityksellisiä brändiuskollisuuden rakentamisessa.
Kuluttajakyselyn tuloksista selvisi, että Feet-brändillä oli heikko tunnettuus kohderyhmässä, joka johtuu jakelukanavien ja markkinointisisällön puutteesta. Feetin tuotteita kokeillut joukko piti kuitenkin tuotteita hyvinä ja suosittelevat todennäköisemmin tuotteita myös tuttavilleen. Ostopäätös Feetin tuotteille oli usein funktionaalinen, jolloin emotionaalisia ostomotiiveja pitäisi vahvistaa brändi-ilmeen kirkastamisella. Tuloksista selvisi myös tuotekategorian tunnettuuden leviämisen sosiaalinen luonne ja vertaissuosittelut, johon Feetillä on edellytykset rakentamalla kohderyhmänsä brändiuskollisuutta. Teorian, kuluttajakyselyn tulosten ja Feetin tämänhetkisen markkinatilanteen perusteella syntyi myös SWOT-analyysi, joka tiivistää Feet-brändin kehityskohteet yhteen kuvioon.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu neljästä teemasta, joita ovat brändin rakentaminen, brändin tunnettuuden rakentaminen, brändiuskollisuus ja kuluttajien ostokäyttäytyminen. Feet on pieni yritys, joka toimii käytännössä kahden avainhenkilön voimin ja on tärkeää löytää yritykselle oikein mitoitetut kehittämistoimenpiteet brändin tunnettuuden ja houkuttelevuuden lisäämiseksi.
Empiirinen osuus toteutettiin Webropol-ohjelmalla laaditulla kvantitatiivisella kuluttajakyselyllä Feet-brändin tärkeimmälle kohderyhmälle eli aktiivisille juoksuharrastajille. Kysely jaettiin suosituissa Facebookin juoksuryhmissä, jolloin kyselylle saatiin oikea kohderyhmä. Kuluttajakyselyn tavoitteena oli selvittää aktiivisten juoksuharrastajien juoksujalkine mieltymyksiä ja arvostuksia, sekä Feet-brändin tunnettuutta ja houkuttelevuutta. Kyselyllä haettiin myös vastauksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen, somekäyttäytymiseen ja asiakastyytyväisyyteen, jotka ovat merkityksellisiä brändiuskollisuuden rakentamisessa.
Kuluttajakyselyn tuloksista selvisi, että Feet-brändillä oli heikko tunnettuus kohderyhmässä, joka johtuu jakelukanavien ja markkinointisisällön puutteesta. Feetin tuotteita kokeillut joukko piti kuitenkin tuotteita hyvinä ja suosittelevat todennäköisemmin tuotteita myös tuttavilleen. Ostopäätös Feetin tuotteille oli usein funktionaalinen, jolloin emotionaalisia ostomotiiveja pitäisi vahvistaa brändi-ilmeen kirkastamisella. Tuloksista selvisi myös tuotekategorian tunnettuuden leviämisen sosiaalinen luonne ja vertaissuosittelut, johon Feetillä on edellytykset rakentamalla kohderyhmänsä brändiuskollisuutta. Teorian, kuluttajakyselyn tulosten ja Feetin tämänhetkisen markkinatilanteen perusteella syntyi myös SWOT-analyysi, joka tiivistää Feet-brändin kehityskohteet yhteen kuvioon.