Instagramin vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen
Paajanen, Roope (2021)
Lataukset:
Paajanen, Roope
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711785
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte työ on tutkimuksellinen, eli lopputuloksena syntyi tutkimus. Tässä työssä tutkin Instagramia yritysten markkinointityökaluna, ja sitä, miten Instagram vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Työllä ei ole toimeksiantoa, vaan päädyin tutkimusaiheeseeni omasta mielenkiinnosta sosiaalisen median käytöstä yrityksen markkinoinnissa. Työn tarkoitus on siis antaa lukijalle parempi käsitys kuluttajan näkökulmaa hyödyntäen siitä, mitä yrityksen tulisi ottaa huomioon markkinoidessaan tuotteita Instagramissa kuluttajille.
Teoriaosuudessa käydään läpi markkinointia, sosiaalista mediaa, ja kuluttajakäyttäytymistä. Markkinoinnin kappale sisältää teoriaa myös markkinointiviestinnästä, brändistä sekä digi-viestinnästä ja digimarkkinoinnista. Sosiaalisen median kappaleessa perehdytään sosiaalisen median käyttöön markkinointityökaluna, sosiaalisen median alustoihin, sekä tarkemmin Instagramiin, ja sen vahvuuksiin ja heikkouksiin.
Opinnäytetyön lopussa tein kvantitatiivisen tutkimuksen, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka tehtiin Webropol nettisovelluksessa. Kyselylomake jaettiin Instagramissa ja Facebookissa neljän päivän ajaksi, jonka aikana 167 ihmistä täytti kyselylomakkeen. Tutkimusosassa käyn läpi ja analysoin saamani vastaukset, joista lopuksi tein yhteenvedon. Tutkimusosa sisältää vielä kappaleen, jossa pohdin tutkimuksen reliabiliteettia ja validiteettia. Tutkimus onnistui hyvin, mutta kysymyksissä olisi hiottavaa, ja kyselyn kohderyhmää tulisi rajata lisää, jos kysely toteutettaisiin uudelleen.
Tutkimustulokset läpikäytyäni tulin siihen tulokseen, että Instagramilla on vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen, etenkin nuorien kohdalla. Tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että tulevaisuudessa Instagram tulee vaikuttamaan enemmän myös vanhempien sukupolvien ostokäyttäytymiseen, kun myös vanhemmat sukupolvet ovat niin kutsuttuja diginatiiveja.
Teoriaosuudessa käydään läpi markkinointia, sosiaalista mediaa, ja kuluttajakäyttäytymistä. Markkinoinnin kappale sisältää teoriaa myös markkinointiviestinnästä, brändistä sekä digi-viestinnästä ja digimarkkinoinnista. Sosiaalisen median kappaleessa perehdytään sosiaalisen median käyttöön markkinointityökaluna, sosiaalisen median alustoihin, sekä tarkemmin Instagramiin, ja sen vahvuuksiin ja heikkouksiin.
Opinnäytetyön lopussa tein kvantitatiivisen tutkimuksen, joka toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka tehtiin Webropol nettisovelluksessa. Kyselylomake jaettiin Instagramissa ja Facebookissa neljän päivän ajaksi, jonka aikana 167 ihmistä täytti kyselylomakkeen. Tutkimusosassa käyn läpi ja analysoin saamani vastaukset, joista lopuksi tein yhteenvedon. Tutkimusosa sisältää vielä kappaleen, jossa pohdin tutkimuksen reliabiliteettia ja validiteettia. Tutkimus onnistui hyvin, mutta kysymyksissä olisi hiottavaa, ja kyselyn kohderyhmää tulisi rajata lisää, jos kysely toteutettaisiin uudelleen.
Tutkimustulokset läpikäytyäni tulin siihen tulokseen, että Instagramilla on vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen, etenkin nuorien kohdalla. Tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että tulevaisuudessa Instagram tulee vaikuttamaan enemmän myös vanhempien sukupolvien ostokäyttäytymiseen, kun myös vanhemmat sukupolvet ovat niin kutsuttuja diginatiiveja.