Päiväkodin pienryhmätoiminta : opas pienryhmätoiminnan kehittämiseen ja rikastamiseen
Breite, Suvi; Laakkonen, Sanni (2021)
Breite, Suvi
Laakkonen, Sanni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711688
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on kehittää Turun seudulla sijaitsevan päiväkoti Satunummen 3–5-vuotiaiden lapsiryhmän pienryhmätoimintaa. Kehittämistyön tavoitteena on kehittää päiväkodin arjessa esille nousseita kehittämistarpeita ja tuoda päiväkodin kasvattajien tietoisuuteen uusia näkökulmia pienryhmätoiminnasta. Lähtökohtana kehittämistyön tuotokselle on päiväkodin kasvattajien toiveet käytännönläheisestä, helposti käyttöönotettavasta ja ymmärrettävästä oppaasta, joka tuo erilaisia näkökulmia ja ideoita pienryhmätoiminnan kehittämiseen ja rikastamiseen. Kehittämistyön teoreettisena viitekehyksenä käsitellään varhaiskasvatusta ja pienryhmätoimintaa päiväkotiympäristön näkökannasta.
Päiväkodin pienryhmätoiminnan kehittämistarpeiden kartoittamiseen käytimme teemahaastattelua, SWOT-analyysia sekä havainnointia. Yksilöhaastatteluihin osallistui kolme päiväkodin kasvattajan ja SWOT-analyysin työtiimi teki yhteistyössä. Havainnointi toteutettiin passiivisella osallistuvalla havainnoinnilla yhden arkipäivän ajan. Lisäksi toteutimme sähköisen kyselyn Suomen Varhaiskasvatuksen opettajat- Facebook-ryhmässä. Kyselyn avulla keräsimme tietoa pienryhmätoiminnasta eri puolella Suomea työskenteleviltä varhaiskasvatuksen opettajilta. Kyselyn tarkoituksena oli laajentaa sekä monipuolistaa erilaisia näkökulmia pienryhmätoiminnan toteuttamisesta.
Esille nousseiden kehittämistarpeiden pohjalta syntyi opas pienryhmätoiminnan kehittämiseen ja rikastamiseen päiväkodin kasvattajien tueksi. Keskityimme oppaassa kehittämismenetelmien kautta esille nousseisiin kolmeen teemaan. Teemat ovat lapsilähtöisyys, lasten ja kasvattajien vaihtuvuus sekä kasvattajien välinen tiimityö. Kokosimme niiden ympärille erilaisia keinoja ja vaihtoehtoisia toimintatapoja pienryhmätoiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Oppaan toimintaideat ja -tavat ovat käytännöllisiä ja soveltuvat eri lapsiryhmiin. Opas on työväline niin päiväkodin kasvattajien kuin lasten eduksi.
Kehittämistyö tarjoaa tietoa pienryhmätoiminnasta eri ulottuvuuksien ja näkökulmien kautta. Lisäksi se tarjoaa toimintaideoita ja menetelmiä varhaiskasvatuksessa työskenteleville sekä aiheesta kiinnostuneille pienryhmätoiminnan kehittämiseksi. The purpose of this development work is to develop the small group activities for 3–5-year-old children in kindergarten Satunummi. The day care center is located in Nättinummi in Turku. The aim of this work is to meet the client’s development needs that have emerged in the daily life of the day care center and to bring new perspectives on small group activities to the awareness of educators. The educators wished the development work to be simple and easy to understand. They also hoped to get more perspective and ideas to enrich the small group activities. It’s important to consider the work from the perspective of kindergarten environment.
To discover the issues to be developed, we used theme interviewing, observing and SWOT analysis. We interviewed three educators one at a time. SWOT analysis was made in cooperation with the team. We were observing the daily routines of group of children for one day. In addition we conducted an electronic survey in the “Finnish early childhood education teachers” Facebook group. With the help of the survey, we collected information on small group activities from kindergarden educators working all over Finland. The purpose of the survey was to expand and diversify different perspectives on the implementation of small group activities.
Based on the development methods, a guide was created to enrich small group activities to support kindergarten educators. We focused in the work on three themes. The themes were child orientation, turnover of children and educators, and teamwork between educators. After that we gathered various ways of planning, implementing and evaluating small group activities. The guide is a tool for the benefit of both kindergarten educators and children.
Development work provides information about small group activities through different perspectives. In addition, it provides ideas and methods for those working in the day care center. It also provides different kind of ways to implement the small group activities for other educators working with children.
Päiväkodin pienryhmätoiminnan kehittämistarpeiden kartoittamiseen käytimme teemahaastattelua, SWOT-analyysia sekä havainnointia. Yksilöhaastatteluihin osallistui kolme päiväkodin kasvattajan ja SWOT-analyysin työtiimi teki yhteistyössä. Havainnointi toteutettiin passiivisella osallistuvalla havainnoinnilla yhden arkipäivän ajan. Lisäksi toteutimme sähköisen kyselyn Suomen Varhaiskasvatuksen opettajat- Facebook-ryhmässä. Kyselyn avulla keräsimme tietoa pienryhmätoiminnasta eri puolella Suomea työskenteleviltä varhaiskasvatuksen opettajilta. Kyselyn tarkoituksena oli laajentaa sekä monipuolistaa erilaisia näkökulmia pienryhmätoiminnan toteuttamisesta.
Esille nousseiden kehittämistarpeiden pohjalta syntyi opas pienryhmätoiminnan kehittämiseen ja rikastamiseen päiväkodin kasvattajien tueksi. Keskityimme oppaassa kehittämismenetelmien kautta esille nousseisiin kolmeen teemaan. Teemat ovat lapsilähtöisyys, lasten ja kasvattajien vaihtuvuus sekä kasvattajien välinen tiimityö. Kokosimme niiden ympärille erilaisia keinoja ja vaihtoehtoisia toimintatapoja pienryhmätoiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Oppaan toimintaideat ja -tavat ovat käytännöllisiä ja soveltuvat eri lapsiryhmiin. Opas on työväline niin päiväkodin kasvattajien kuin lasten eduksi.
Kehittämistyö tarjoaa tietoa pienryhmätoiminnasta eri ulottuvuuksien ja näkökulmien kautta. Lisäksi se tarjoaa toimintaideoita ja menetelmiä varhaiskasvatuksessa työskenteleville sekä aiheesta kiinnostuneille pienryhmätoiminnan kehittämiseksi.
To discover the issues to be developed, we used theme interviewing, observing and SWOT analysis. We interviewed three educators one at a time. SWOT analysis was made in cooperation with the team. We were observing the daily routines of group of children for one day. In addition we conducted an electronic survey in the “Finnish early childhood education teachers” Facebook group. With the help of the survey, we collected information on small group activities from kindergarden educators working all over Finland. The purpose of the survey was to expand and diversify different perspectives on the implementation of small group activities.
Based on the development methods, a guide was created to enrich small group activities to support kindergarten educators. We focused in the work on three themes. The themes were child orientation, turnover of children and educators, and teamwork between educators. After that we gathered various ways of planning, implementing and evaluating small group activities. The guide is a tool for the benefit of both kindergarten educators and children.
Development work provides information about small group activities through different perspectives. In addition, it provides ideas and methods for those working in the day care center. It also provides different kind of ways to implement the small group activities for other educators working with children.