Palvelumalli Compass Group FS Finland Oy:lle Helsingin Messukeskukseen covid-19 pandemian jälkeiselle ajalle
Koskinen, Leena (2021)
Koskinen, Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711787
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Helsingin messukeskuksen ravintolapalveluiden tuottajan, Compass Group FS Finland Oy:n, tulevaisuuden palvelumalli yhdessä alan toimijoiden kanssa Covid-19 pandemian jälkeiselle ajalle.
Tutkimusongelma tässä työssä on kuinka Compass Group FS Finland Oy pystyy tuottamaan kannattavaa palvelua ja asiakkaita houkuttelevia muita tuotteita muuttuneessa toimintaympäristössä. Tutkimuslähtökohtana on, että covid-19 pandemian seurauksena Helsingin messukeskuksen toimintamalli tulee muuttumaan ja näin vaikuttamaan myös Compass Group FS Finland Oy:n liiketoimintaan. Oletuksena on, että asiakaskäyttäytyminen on muuttunut pandemian seurauksena, isoja messuja ei lähitulevaisuudessa pystytä järjestämään kuten ennen ja kokous- ja juhlapuolen toiminta tulee myös muuttumaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehitys perustuu tulevaisuuden ennakointiin nykytilannetta tutkien ja verraten menneisyyteen.
Opinnäytetyössä tehdään kehittämishanke, joka toteutetaan työpajan keinoin. Kehittämishankkeen tulos on uuden palvelumallin runko koronapandemian jälkeiselle ajalle. Johtopäätöksenä on, että uuden palvelumallin rakentaminen on relevanttia johtuen koronapandemian aiheuttamista asiakaskäyttäytymisen ja palvelutoimintaympäristöjen muutoksista.
Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä käytetään asiantuntijahaastatteluja, työpajaa,
empiiristä tutkimusmenetelmää sekä palvelumuotoilua.
Tutkimusongelma tässä työssä on kuinka Compass Group FS Finland Oy pystyy tuottamaan kannattavaa palvelua ja asiakkaita houkuttelevia muita tuotteita muuttuneessa toimintaympäristössä. Tutkimuslähtökohtana on, että covid-19 pandemian seurauksena Helsingin messukeskuksen toimintamalli tulee muuttumaan ja näin vaikuttamaan myös Compass Group FS Finland Oy:n liiketoimintaan. Oletuksena on, että asiakaskäyttäytyminen on muuttunut pandemian seurauksena, isoja messuja ei lähitulevaisuudessa pystytä järjestämään kuten ennen ja kokous- ja juhlapuolen toiminta tulee myös muuttumaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehitys perustuu tulevaisuuden ennakointiin nykytilannetta tutkien ja verraten menneisyyteen.
Opinnäytetyössä tehdään kehittämishanke, joka toteutetaan työpajan keinoin. Kehittämishankkeen tulos on uuden palvelumallin runko koronapandemian jälkeiselle ajalle. Johtopäätöksenä on, että uuden palvelumallin rakentaminen on relevanttia johtuen koronapandemian aiheuttamista asiakaskäyttäytymisen ja palvelutoimintaympäristöjen muutoksista.
Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä käytetään asiantuntijahaastatteluja, työpajaa,
empiiristä tutkimusmenetelmää sekä palvelumuotoilua.